19 Ekim 2021 Salı

Marmaris'teki Karacasöğüt koyunda yat limanı tahribatı - Özer AKDEMİR(İzmir) / EVRENSEL

 Marmaris'teki Karacasöğüt koyunda yapılan yat limanı halkın tepkisine neden oluyor.

     Fotoğraf: Marmaris Kent Konseyi Çevre Grubu


Muğla'nın Marmaris ilçes Karacasöğüt Mahallesi'nde yapılmakta olan yat limanı halkın tepkisine neden oluyor. Yat limanının çevresel etkilerinin değerlendirilmeden "ÇED gerekli değildir" kararı verilmesinin bölgenin turizm ve tarımı açısından ciddi sıkıntılara neden olacağını ileri süren yurttaşlar, projenin bir an önce durdurulmasını istiyor.

60 YATLIK KAPASİTE 187'YE ÇIKACAK

Muğla kıyılarındaki kamuya ait turistik tesis ve işletmelerin büyük kısmının devredildiği Valilik tarafından kurulan ve yönetiminde Çevre ve Şehircilik Bakanlığı bürokratlarının bulunduğu MUÇEV Turizm Tic. Ltd. Şti'ye ait yat limanını genişletme projesine geçtiğimiz yıl eylül ayında  karar verildi.

Proje için Muğla Valiliği Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü tarafından "Çevresel etki değerlendirmesi gerekli değildir" kararı verildi.

Marmaris Belediyesi, 60 yat bağlama kapasitesine sahip olan iskelenin 187 yat kapasitesine çıkarılmasının ÇED sürecine tabi yat limanları kapsamında incelenmesi gerektiğini belirterek Muğla İdare Mahkemesinde dava açtı.

Dava süreci devam ederken MUÇEV, Marmaris Belediyesine inşaat ruhsatı için başvurdu, belediye "tüm evraklar tamam olduğu" gerekçesiyle inşaat için gerekli ruhsatı verdi.  

"DENİZ EKOSİSTEMİNE ZARAR VERECEK"

Davada 28 Mayıs 2021 tarihinde Karacasöğüt iskelesinde yapılan keşif ve bilirkişi incelemesinde mahkemeye sunulan bilirkişi raporları, belediyenin haklı olduğunu ortaya koydu.

Bilirkişi raporuna rağmen "ivedi yargılama" usulüne göre devam eden davada bir yılı aşkın bir zamandır karar verilmemesini eleştiren yurttaşlar, hukuksal sürecin hızlanmasını ve liman genişletme projesinin durdurulmasını talep ediyor.

Yurttaşlar yine aynı koyda Global Marin A.Ş. tarafından yapılmak istenen yat yanaşma iskelesine de "ÇED ferekli değildir" kararı verildiğini belirtiyor.

Karacasöğüt'ün bölgenin en önemli turizm ve tarım merkezlerinden olduğunu ve özellikle yat turizmi açısından önemli bir merkez olduğunu belirten yurttaşlar, bölgenin aynı zamanda Marmaris tarımının da kalbini oluşturduğuna işaret ediyor.

Karacasöğüt limanının kapalı bir liman olması nedeniyle yapılacak bu faaliyetlerin denize ve deniz dibine büyük zararlar vereceği uyarısında bulunan yurttaşlar, projenin yapımının ardından artan nüfus yoğunluğunun tarımsal faaliyetlerin sağlıklı bir şekilde yürütülmesine de engel teşkil edeceği görüşündeler.

PROJE ÇED'DEN NASIL KAÇIRILDI?

Proje tanıtım dosyasında, projenin adı "tekne bağlama iskelesi" olarak verilmesine rağmen konuyla ilgili imar planlarına görüş bildiren Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının yazısında, gerçekleştirilecek projenin "yat bağlama iskelesi" olduğu ifade ediliyor.

Reklam

Projeyle 50 metreye kadar 187 mega yatın bağlanabileceği bir yat limanı yapılmak isteniyor. "Orta büyüklükte" yat limanı olarak nitelenen limanlar, yasalara göre bağlanabilecek tekne sayısına-kapasitesine bakılmaksızın ÇED Yönetmeliğine tabii tutuluyor.

Oysa proje için "ÇED gerekli değildir" kararı verildi.

PTD'de projenin yapımı için denize tahmini 120 kazık çakılacağı belirtilirken buna ait ortada bir proje olmaması dikkat çekiyor.

BAKANLIK KENDİ ŞİRKETİNİ DENETLEYEBİLİR Mİ?

Ayrıca proje sahibi olan MUÇEV'in Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın kontrolü altında olduğunu, bakanlığın kendi kontrolündeki bir vakfın projesini objektif olarak değerlendiremeyeceği projeye yönelik getirilen eleştiriler arasında.

UYARI RAPORU

Özel Çevre Koruma Kurumu tarafından İstanbul Üniversitesi Deniz Bilimleri ve İşletmeciliği Enstitüsüne düzenletilen biyolojik çeşitlilik final raporunda da “Karacasöğüt'te iskele iyileştirme çalışmaları hızla devam etmeli ve limana demirleyecek tekne sayısına limit konulmalıdır" ve "Bu bölgede marina ve liman kullanımı mevcut limitlerin üstüne çıktığında kıyı şeridinin ve özellikle sulak alanda çok yakın bir gelecekte önemli problemler yaratacaktır" ifadelerine yer verildi.

Raporda, limana bağlanacak tekne sayısının 60’tan 187’ye yükseltilmesi, bilimsel çalışmaların tam tersi bir uygulama olarak göze çarpıyor.

MUÇEV, liman alanında tarihi bir yapı olmadığını ileri sürse de fotoğraflara yansıyan antik liman kalıntıları bunun doğru olmadığını gösteriyor.

    (Antik liman kalıntıları | Fotoğraf: Teoman Sarıaslan)
Projenin Karacasöğüt limanında 3 metreden 10 metreye kadar denizel arkeolojik bulgulara rastlandığı yönündeki bilgiler de göz önüne alındığında arkeolojik yapıya da zarar vereceği belirtiliyor.

Özer AKDEMİR(İzmir) / EVRENSEL



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder