LGS: İmam hatip talebi düşük, tek cinsli okullar karmaya göre daha başarısız -Adnan Gümüş /Evrensel

Liselere Geçiş Sistemi (LGS) sınavı sonuçları açıklandı. Ortaokul düzeyinde zaten sınavla görece akademik başarısı yüksek olan bazı proje imam hatip ortaokullarından birinciler çıkması çok gündeme geldi. Sınav yolsuzluğu da bir büyük soru işareti.

Ancak işin bu boyutunu şimdilik paranteze alıp herhangi bir yolsuzluk hırsızlık olmadan işlediğini varsaysak da pek çok çarpıklık zaten bir şekilde bir yerlere yansıyor.

Sınavın ayrıntılarına pek ulaşılamıyor ancak sonuçta Türkiye kontenjan dağılımları verilmek durumunda. Bu kontenjan dağılımları üzerinden AKP ve MEB’in yapmaya çalıştıklarına, özellikle de hem okul türü hem de tek cinsli eğitim şekline dair birkaç veri sunacağım, birkaç bulguya değineceğim. 

Okul türü ayrımcılığı, sosyal ideolojik ayrımcılık: İmam hatip ve mesleki teknik okullarda artış var

2003’ten bugüne AKP özellikle imam hatipleri desteklemektedir, 2016’lardan bu yana buna mesleki ve teknik okullar da eklenmiş bulunuyor.

Puanlı okullar bazında 2019-2025 okul sayıları kıyaslanırsa, okul sayısı bakımından en fazla artış Anadolu meslek programlarında (349 yeni puanlı meslek programı, yüzde 359 artış) ve imam hatiplerde (498 yeni puanlı imam hatip ve yüzde 147 artış) gözlemlenmektedir.

Okul Türlerine Göre Okul Sayıları ve 2019-2025 Artış Durumu

Okul Türü2019  Okuldaki Payı Yüzde2024  Okuldaki Payı Yüzde2025  Okuldaki Payı YüzdeOkul Sayısı Artışı (2019-2025)Oransal Arış (2019-2025)
Anadolu İmam Hatip Lises33920,381926,9883727,01498146,90
Anadolu Lisesi29017,353617,6553317,2024383,79
Anadolu Meslek Programı935,640413,3142713,78334359,14
Anadolu Teknik Programı5523379826,2881226,2026047,10
Fen Lisesi31018,537112,2238112,297122,90
Sosyal Bilimler Lisesi905,41083,561093,521921,11
Toplam167410030361003099100142585,13

Kontenjan sayıları ve 2019-2025 artış durumu

Kontenjan sayısında da en yüksek artış Anadolu meslek programında gerçekleşmiş bulunuyor. 2019 ile kıyaslanırsa sınavla yerleştirme yapılan meslek programı kontenjanı (3 bin 240’tan 18 bin 489’a çıkmış durumda). İmam hatip kontenjanları da 28 bin 770’ten 45 bin 586’ya çıkmış bulunuyor.

Okul Türlerine Göre Kontenjan Sayıları ve 2019-2025 Artış Durumu

Okul Türü2019Kontenjandaki Payı Yüzde2024Kontenjandaki Payı Yüzde2025Kontenjandaki Payı YüzdeÖğrenci Sayısı Artışı (2019-2025)Oransal Arış (2019-2025)
Anadolu İmam Hatip Lisesi2877021,084486221,314558621,911681658,45
Anadolu Meslek Programı32402,37178308,47184898,8915249470,65
Anadolu Teknik Programı1803013,212735312,992777913,35974954,07
Anadolu Lisesi4246031,16963933,086583831,652337855,06
Fen Lisesi3459025,344104419,54065219,54606217,53
Sosyal Bilimler Lisesi94206,997964,6596744,652542,69
Toplam136510100210524100208018100,007150852,38

İmam hatipler ve mesleki teknik okulların yüzdelik dilimleri genel liselere göre çok daha düşük

Her tür teşvike rağmen mesleki teknik liselerin ve imam hatip liselerinin taban puanları oldukça düşük bulunuyor. Taban giriş yüzdelik dilim ortalaması Anadolu imam hatip liselerinin 51.10, meslek programının 68.65, teknik programın 54.74 düzeyinde bulunuyor.

Okul Türlerine Göre Taban Yüzdelik Dilimleri (2024, Geçen Yıl)

 Okul SayısıKontenjan OrtalamasıEk-Deprem Kontenjan OrtalamasıTaban Puanı Hesaplanan Okul SayısıTaban Giriş Yüzdelik Dilimi
Anadolu İmam Hatip Lisesi72055,11,8971051.10
Hazırlık Sınıfı Bulunan Anadolu İmam Hatip Lisesi11737,61,3210420.47
Anadolu Meslek Programı42741,91,437968.65
Anadolu Teknik Programı81233,11,1173954.74
Anadolu Lisesi473123,04,147115.90
Hazırlık Sınıfı Bulunan Anadolu Lisesi6092,23,12603.34
Sosyal Bilimler Lisesi6084,02,86019.92
Hazırlık Sınıfı Bulunan Sosyal Bilimler Lisesi4988,22,944815.38
Fen Lisesi371104,13,473618.89
Hazırlık Sınıfı Bulunan Fen Lisesi1072,02,4101.94

Hazırlık sınıfı uygulamasıyla elit imam hatipler yaratılmaya çalışılıyor

Hazırlık sınıfı toplam kontenjanının yüzde 39’u imam hatiplerde gözüküyor. Anadolu imam hatip liseleri hazırlık sınıflı hale çevrilerek cazip hale getirilmeye çalışılmaktadır.

Hazırlık sınıflı okullar hazırlık sınıfı bulunmayanlara göre daha yüksek puanla öğrenci kabul etmektedir. Hazırlık sınıfı bulunan Anadolu imam hatip liselerinin taban giriş yüzdelik dilimi 20.47 iken hazırlık sınıfı olmayanların 51.10.

Karma eğitimden uzaklaşma: Tek cinsli okul oranı yüzde 20.3

Öğretim şeklinin karma olup olmaması bakımından 3 bin 99 okulun 630’u kız veya erkek olmak üzere tek cinsli bulunuyor. Bu oran okul veya program bakımından yüzde 20.3’ü, öğrenci kontenjanı bakımından yüzde 15.75’ine denk geliyor.

Öğretim Şekline (Okulun Tek Cinsli veya Karma Olma Durumu) Göre Okul ve Kontenjan Dağılımı (2025)

 2020  2024  2025  
 Okul SayısıKontenjan SayısıYüzdeOkul SayısıKontenjanı (deprem k. dahil)Payı YüzdeOkul SayısıKontenjanı (deprem k. dahil)Payı Yüzde
Erkek158121265,67264131786,26262132526,37
Kız250178808,36359194809,26368195199,38
Kız/Erkek183818390485,97241317776684,48246917529984,25
Toplam2246213910100,003036210424100,003099208070100,00

Tek cinsli okullar çok daha düşük puanlı

AKP ısrarla karma eğitimin başarıyı düşürdüğünü ileri sürüyordu ama gerçekler öyle söylemiyor.  Örneğin hazırlık sınıfı bulunan imam hatiplerde tek cinsliler erkeklerde yüzde 20.10’dan, kadınlarda daha da düşük yüzde 28.70’ten öğrenci kabul ederken karma olanlar yüzde 10.70 yüzdelik dilimde yer alıyor. Anadolu liselerinde de kız Anadolulara göre karma olanlar çok daha yüksek dilimden öğrenci kabul ediyor.

Öğretim Şekline (Okulun Tek Cinsli veya Karma Olma Durumu) Göre Taban Puan Yüzdelikleri (2025)

 Okul SayısıTaban Giriş Yüzdelik DilimiErkekKızKarma
Anadolu İmam Hatip Lisesi72051.1058.7042.3052.80
Hazırlık Sınıfı Bulunan Anadolu İmam Hatip Lisesi11720.4720.1028.7010.70
Anadolu Meslek Programı42768.65 84.4067.20
Anadolu Teknik Programı81254.74 77.1053.50
Anadolu Lisesi47315.90 40.9015.40
Hazırlık Sınıfı Bulunan Anadolu Lisesi603.34 9.553.24
Sosyal Bilimler Lisesi6019.92  19.92
Hazırlık Sınıfı Bulunan Sosyal Bilimler Lisesi4915.38  15.38
Fen Lisesi3718.89  8.89
Hazırlık Sınıfı Bulunan Fen Lisesi101.94  1.94
Toplam3099    

Daha köklü ayrımcılık: Puansız okullar

Puansız okullar, toplumun geriye kalan büyük çoğunluğunun okullarını oluşturuyor ve bunlar neredeyse tümden kendi kaderine terk edilmiş bulunuyor.

AKP’nin yaptıkları, bu tablolar maalesef  her haliyle dincilik ve ayrımcılık üzerine kurulu.

Herkese nitelikli eğitim, eşit ve özgür bir toplum hedefinden başka yol gözükmüyor.

Adnan Gümüş /Evrensel


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Öne Çıkan Yayın

BİRGÜN "Köşebaşı + Gündem" -25 Temmuz 2025-

Memleketi ateşe attılar Eskişehir’in Seyitgazi ilçesindeki orman yangınında 10 kişi yaşamını yitirdi. Prof. Dr. Erdoğan Atmış, “Düzen değişm...