Liselere Geçiş Sistemi (LGS) sınavı sonuçları açıklandı. Ortaokul düzeyinde zaten sınavla görece akademik başarısı yüksek olan bazı proje imam hatip ortaokullarından birinciler çıkması çok gündeme geldi. Sınav yolsuzluğu da bir büyük soru işareti.
Ancak işin bu boyutunu şimdilik paranteze alıp herhangi bir yolsuzluk hırsızlık olmadan işlediğini varsaysak da pek çok çarpıklık zaten bir şekilde bir yerlere yansıyor.
Sınavın ayrıntılarına pek ulaşılamıyor ancak sonuçta Türkiye kontenjan dağılımları verilmek durumunda. Bu kontenjan dağılımları üzerinden AKP ve MEB’in yapmaya çalıştıklarına, özellikle de hem okul türü hem de tek cinsli eğitim şekline dair birkaç veri sunacağım, birkaç bulguya değineceğim.
Okul türü ayrımcılığı, sosyal ideolojik ayrımcılık: İmam hatip ve mesleki teknik okullarda artış var
2003’ten bugüne AKP özellikle imam hatipleri desteklemektedir, 2016’lardan bu yana buna mesleki ve teknik okullar da eklenmiş bulunuyor.
Puanlı okullar bazında 2019-2025 okul sayıları kıyaslanırsa, okul sayısı bakımından en fazla artış Anadolu meslek programlarında (349 yeni puanlı meslek programı, yüzde 359 artış) ve imam hatiplerde (498 yeni puanlı imam hatip ve yüzde 147 artış) gözlemlenmektedir.
Okul Türlerine Göre Okul Sayıları ve 2019-2025 Artış Durumu
Okul Türü | 2019 | Okuldaki Payı Yüzde | 2024 | Okuldaki Payı Yüzde | 2025 | Okuldaki Payı Yüzde | Okul Sayısı Artışı (2019-2025) | Oransal Arış (2019-2025) |
Anadolu İmam Hatip Lises | 339 | 20,3 | 819 | 26,98 | 837 | 27,01 | 498 | 146,90 |
Anadolu Lisesi | 290 | 17,3 | 536 | 17,65 | 533 | 17,20 | 243 | 83,79 |
Anadolu Meslek Programı | 93 | 5,6 | 404 | 13,31 | 427 | 13,78 | 334 | 359,14 |
Anadolu Teknik Programı | 552 | 33 | 798 | 26,28 | 812 | 26,20 | 260 | 47,10 |
Fen Lisesi | 310 | 18,5 | 371 | 12,22 | 381 | 12,29 | 71 | 22,90 |
Sosyal Bilimler Lisesi | 90 | 5,4 | 108 | 3,56 | 109 | 3,52 | 19 | 21,11 |
Toplam | 1674 | 100 | 3036 | 100 | 3099 | 100 | 1425 | 85,13 |
Kontenjan sayıları ve 2019-2025 artış durumu
Kontenjan sayısında da en yüksek artış Anadolu meslek programında gerçekleşmiş bulunuyor. 2019 ile kıyaslanırsa sınavla yerleştirme yapılan meslek programı kontenjanı (3 bin 240’tan 18 bin 489’a çıkmış durumda). İmam hatip kontenjanları da 28 bin 770’ten 45 bin 586’ya çıkmış bulunuyor.
Okul Türlerine Göre Kontenjan Sayıları ve 2019-2025 Artış Durumu
Okul Türü | 2019 | Kontenjandaki Payı Yüzde | 2024 | Kontenjandaki Payı Yüzde | 2025 | Kontenjandaki Payı Yüzde | Öğrenci Sayısı Artışı (2019-2025) | Oransal Arış (2019-2025) |
Anadolu İmam Hatip Lisesi | 28770 | 21,08 | 44862 | 21,31 | 45586 | 21,91 | 16816 | 58,45 |
Anadolu Meslek Programı | 3240 | 2,37 | 17830 | 8,47 | 18489 | 8,89 | 15249 | 470,65 |
Anadolu Teknik Programı | 18030 | 13,21 | 27353 | 12,99 | 27779 | 13,35 | 9749 | 54,07 |
Anadolu Lisesi | 42460 | 31,1 | 69639 | 33,08 | 65838 | 31,65 | 23378 | 55,06 |
Fen Lisesi | 34590 | 25,34 | 41044 | 19,5 | 40652 | 19,54 | 6062 | 17,53 |
Sosyal Bilimler Lisesi | 9420 | 6,9 | 9796 | 4,65 | 9674 | 4,65 | 254 | 2,69 |
Toplam | 136510 | 100 | 210524 | 100 | 208018 | 100,00 | 71508 | 52,38 |
İmam hatipler ve mesleki teknik okulların yüzdelik dilimleri genel liselere göre çok daha düşük
Her tür teşvike rağmen mesleki teknik liselerin ve imam hatip liselerinin taban puanları oldukça düşük bulunuyor. Taban giriş yüzdelik dilim ortalaması Anadolu imam hatip liselerinin 51.10, meslek programının 68.65, teknik programın 54.74 düzeyinde bulunuyor.
Okul Türlerine Göre Taban Yüzdelik Dilimleri (2024, Geçen Yıl)
Okul Sayısı | Kontenjan Ortalaması | Ek-Deprem Kontenjan Ortalaması | Taban Puanı Hesaplanan Okul Sayısı | Taban Giriş Yüzdelik Dilimi | |
Anadolu İmam Hatip Lisesi | 720 | 55,1 | 1,89 | 710 | 51.10 |
Hazırlık Sınıfı Bulunan Anadolu İmam Hatip Lisesi | 117 | 37,6 | 1,32 | 104 | 20.47 |
Anadolu Meslek Programı | 427 | 41,9 | 1,4 | 379 | 68.65 |
Anadolu Teknik Programı | 812 | 33,1 | 1,11 | 739 | 54.74 |
Anadolu Lisesi | 473 | 123,0 | 4,1 | 471 | 15.90 |
Hazırlık Sınıfı Bulunan Anadolu Lisesi | 60 | 92,2 | 3,12 | 60 | 3.34 |
Sosyal Bilimler Lisesi | 60 | 84,0 | 2,8 | 60 | 19.92 |
Hazırlık Sınıfı Bulunan Sosyal Bilimler Lisesi | 49 | 88,2 | 2,94 | 48 | 15.38 |
Fen Lisesi | 371 | 104,1 | 3,47 | 361 | 8.89 |
Hazırlık Sınıfı Bulunan Fen Lisesi | 10 | 72,0 | 2,4 | 10 | 1.94 |
Hazırlık sınıfı uygulamasıyla elit imam hatipler yaratılmaya çalışılıyor
Hazırlık sınıfı toplam kontenjanının yüzde 39’u imam hatiplerde gözüküyor. Anadolu imam hatip liseleri hazırlık sınıflı hale çevrilerek cazip hale getirilmeye çalışılmaktadır.
Hazırlık sınıflı okullar hazırlık sınıfı bulunmayanlara göre daha yüksek puanla öğrenci kabul etmektedir. Hazırlık sınıfı bulunan Anadolu imam hatip liselerinin taban giriş yüzdelik dilimi 20.47 iken hazırlık sınıfı olmayanların 51.10.
Karma eğitimden uzaklaşma: Tek cinsli okul oranı yüzde 20.3
Öğretim şeklinin karma olup olmaması bakımından 3 bin 99 okulun 630’u kız veya erkek olmak üzere tek cinsli bulunuyor. Bu oran okul veya program bakımından yüzde 20.3’ü, öğrenci kontenjanı bakımından yüzde 15.75’ine denk geliyor.
Öğretim Şekline (Okulun Tek Cinsli veya Karma Olma Durumu) Göre Okul ve Kontenjan Dağılımı (2025)
2020 | 2024 | 2025 | |||||||
Okul Sayısı | Kontenjan Sayısı | Yüzde | Okul Sayısı | Kontenjanı (deprem k. dahil) | Payı Yüzde | Okul Sayısı | Kontenjanı (deprem k. dahil) | Payı Yüzde | |
Erkek | 158 | 12126 | 5,67 | 264 | 13178 | 6,26 | 262 | 13252 | 6,37 |
Kız | 250 | 17880 | 8,36 | 359 | 19480 | 9,26 | 368 | 19519 | 9,38 |
Kız/Erkek | 1838 | 183904 | 85,97 | 2413 | 177766 | 84,48 | 2469 | 175299 | 84,25 |
Toplam | 2246 | 213910 | 100,00 | 3036 | 210424 | 100,00 | 3099 | 208070 | 100,00 |
Tek cinsli okullar çok daha düşük puanlı
AKP ısrarla karma eğitimin başarıyı düşürdüğünü ileri sürüyordu ama gerçekler öyle söylemiyor. Örneğin hazırlık sınıfı bulunan imam hatiplerde tek cinsliler erkeklerde yüzde 20.10’dan, kadınlarda daha da düşük yüzde 28.70’ten öğrenci kabul ederken karma olanlar yüzde 10.70 yüzdelik dilimde yer alıyor. Anadolu liselerinde de kız Anadolulara göre karma olanlar çok daha yüksek dilimden öğrenci kabul ediyor.
Öğretim Şekline (Okulun Tek Cinsli veya Karma Olma Durumu) Göre Taban Puan Yüzdelikleri (2025)
Okul Sayısı | Taban Giriş Yüzdelik Dilimi | Erkek | Kız | Karma | |
Anadolu İmam Hatip Lisesi | 720 | 51.10 | 58.70 | 42.30 | 52.80 |
Hazırlık Sınıfı Bulunan Anadolu İmam Hatip Lisesi | 117 | 20.47 | 20.10 | 28.70 | 10.70 |
Anadolu Meslek Programı | 427 | 68.65 | 84.40 | 67.20 | |
Anadolu Teknik Programı | 812 | 54.74 | 77.10 | 53.50 | |
Anadolu Lisesi | 473 | 15.90 | 40.90 | 15.40 | |
Hazırlık Sınıfı Bulunan Anadolu Lisesi | 60 | 3.34 | 9.55 | 3.24 | |
Sosyal Bilimler Lisesi | 60 | 19.92 | 19.92 | ||
Hazırlık Sınıfı Bulunan Sosyal Bilimler Lisesi | 49 | 15.38 | 15.38 | ||
Fen Lisesi | 371 | 8.89 | 8.89 | ||
Hazırlık Sınıfı Bulunan Fen Lisesi | 10 | 1.94 | 1.94 | ||
Toplam | 3099 |
Daha köklü ayrımcılık: Puansız okullar
Puansız okullar, toplumun geriye kalan büyük çoğunluğunun okullarını oluşturuyor ve bunlar neredeyse tümden kendi kaderine terk edilmiş bulunuyor.
AKP’nin yaptıkları, bu tablolar maalesef her haliyle dincilik ve ayrımcılık üzerine kurulu.
Herkese nitelikli eğitim, eşit ve özgür bir toplum hedefinden başka yol gözükmüyor.
Adnan Gümüş /Evrensel
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder