30 Aralık 2018 Pazar

İktidara meydan okuyan sanatçılar - Miyase İlknur

En ileri demokrasilerde de sanatçı yöneteni eleştirir, meydan okur. Demokrasinin yerleşmediği ülkelerde ise iktidarı yeren, eleştiren sanatçılara bedel ödetilir.
Osmanlı’dan günümüze sanatçılar ile iktidarların mücadelesi nice başların kesilmesine, nicesinin sürgünde can vermesine, nicesinin de mahpus damlarında çürümesine yol açsa da “zulüm abad olunmaz” sözü her seferinde doğru çıktı ve bir zaman sonra baskıcı yönetimlerin saltanı yerle yeksan olurken zulmettiği sanatçıların ismi günümüze kadar yaşadı. Halkın sustuğu baskı dönemlerinde susmayan, boyun eğmeyen ve eleştirisini gah şiirle, gah oyunla gah yazıyla dile getiren sanatçılar isimlerini tarihin altın sayfalarına yazdırırken, onlara bedel ödeten devrin iktidarlarının ismi ise tarihin çöplüğünde yerini aldı. Figani’den, Taşlıcalı Yahya’ya, Nefi’den Eşref’e, Neyzen Tevfik’ten, Aziz Nesin’e, Ratip Tahir Budak’tan Turhan Selçuk’a, İlhan Selçuk’tan Mahzuni’ye bu topraklarda devrin iktidarına posta koymuş,, çarpıklıkları dile getirmiş sanatçılardan birkaç ciltlik ansiklopedi yazılır.

Muhalif sanatçı her dönemde hedefteydi
Sanatçının iktidarla, iktidarın da sanatçılarla mücadelesi, sanat tarihi kadar eskidir. Dünyanın bütün diyarlarında, yok olup gitmiş medeniyetlerde de, günümüzde de bu durum değişmemiştir. En ileri demokrasilerde de sanatçı yöneteni eleştirir, meydan okur, demokrasinin yerleşmediği ülkelerde de... Değişen tek şey; demokratik hukuk devletlerinde sanatçı iktidara meydan okusa da yönetici erk, sanatçının eleştirilerini düşünce özgürlüğüne yorar ve onunla hesaplaşmak yerine hoş görür, ders çıkarır ve sineye çeker. Demokrasinin yerleşmediği ülkelerde ise hukuk devletinden söz edilemeyeceği için iktidarı yeren, eleştiren sanatçılara bedel ödetilir.

Bizim tarihimizde baktığımızda devrin iktidarının gazabına uğramış, mahpus yatmış, kelle vermiş, sürgün yaşamış sanatçıların listesini tutsak değil bu sayfaya, gazetenin tüm sayfalarını da ayırsak yetmez. İşin garibi; sanatçıların eziyet görmesi, bedel ödemesi sadece padişahlık ya da darbeler ve sıkıyönetimler dönemleri değil, seçilmişlerin iktidarda olduğu dönemlerde de olmasıdır. Bu durum da, demokrasinin sadece sandıkla iktidarın belirlenmesi anlamına gelmediğini gösteriyor.
Son dönemlerde yine sanat ve iktidar ilişkilerini çokça konuşur olduk. O nedenle geçmişten, yani Osmanlı’dan günümüze devrin iktidarına, bürokratına ve din adamlarına karşı muhalefet eden sanatçıları ve başlarına gelenleri anımsatmak istedik.

Pargalı’ya sataşan Figani canından oldu
Kanuni döneminde yaşayan Figani, devrin kudretli Sadrazamı İbrahim Paşa, nam-ı diğer Pargalı İbrahim’in Budin Sefer7inden dönüşte yanında getirdiği Herkül, Apollon ve Dyana heykellerini Sultanahmet’teki sarayının bahçesine dikip sergilemesi üzerine şu beyti yazdı:
Dü İbrahim amed be-dar-ı cihan
Yeki büt şiken şud yeki büt nişan
(Dünyaya iki İbrahim geldi. Biri peygamberdi ve putları devirdi.
Diğeri ise bizim İbrahim Paşa oldu, ama o da aksine gelip yine put dikti.)

Heykelleri put gören İstanbul ahalisi, İbrahim Paşa hakkında dedikodu kazanını fokurdatırken Figani’n bu beyti de tuz biber oldu. Artık çarşıda pazarda dilden dile aktarılan Figani’nin dizeleri İbrahim Paşa’nın kulağına kadar gitti. Firdevsi’den esinlenerek yazdığı bu beyit Figani’nin canına mal oldu. Pargalı İbrahim Figani’yi idam ettirdi.
Mantıki Öküz Paşa’ya tosladı
VI. döneminde yaşayan Mantıki, kadılıkla şairliği bir arada yürütüyordu. Şiirlerinde dönemin din cahil din adamları ile vezirlerini yazdığı hicivlerle yerden yere vuruyordu. Şam’da görevli iken Şam Valisi Mantıki’yi zehirletmek istedi. Mantıki, Halep’e kaçtı. Halep’e kaçış nedenini İstanbul’a şu dörtlükle iletti:
Şam’da bilmediler kıymetimi
İltica ettim Halebüşba’ya
Harlerin çifte-i iz’acından
İltica ettim Öküz paşaya

Ancak Mantıki, baltayı taşa vurmuştu. Halep’te Öküz lakabı ile meşhur Mehmet Paşa vali idi. Öküz Mehmet Paşa, Mantıki’yi padişah IV. Murat’a şikayet etti ve Mantıki idam edildi.
Şair Eşref
Abdülhamit’in istibdat döneminde yaşamış, mutasarrıflık görevlerinde bulunmuş Eşref Paşa’dan padişah da nasibini almış, sadrazam da, İzmir Valisi Kamil Paşa da...
Şair Eşref sık sık Abdülhamit’i ve zamanın diğer devlet görevlilerini hiç çekinmeden eleştirebilmiş bir şairdir aşağıdaki dizelerde Padişahı ve Mabeyncisi Arap İzzet Paşa’yıda şu şekilde hicvetmiş;
Besmele gûseyleyen şeytan gibi
Korkuyorsun höt dese bir ecnebi
Padişahım öyle alçaksın kî
Izzet-i nefsin Arap izzet gibi.
Abdülhamit’in hasta düştüğünü işittiğinde de şiirle oklarını ta kaçtığı Mısır’dan savurmuş padişaha:
Toprak altında da olsan bulurum
Erişir burnuna birkaç tekmem.
Can verip kurtulurum zannetme
Şeytan elini çekse de ben elimi çekmem!

Tevfik Fikret ve Neyzen
Ziya Paşa gibi Tevfik Fikret de devrindeki yolsuzluğa, soyguna, talana verip veriştirmiş. Fikret’in “Han-ı yağma” şiirinin tamamını olmasa bile nakarat bölümünü bilmeyen yoktur herhalde.
Han-ı Yağma
Bu sofracık, efendiler
Ki iltikaama muntazır,
Huzurunuzda titriyor - bu milletin hayatıdır;
Bu milletin ki mustarip, bu milletin ki muhtaz
Fakat sakın çekinmeyin, yiyin, yutun hapır hapır...
Yiyin efendiler yiyin, bu han-ı iştiha sizin,
Doyunca, tıksırınca, çatlayıncaya kadar yiyin!

Fikret gibi Neyzen Tevfik de, hırsızların, yolsuzların ve talana göz yumana mebusların hedefinde olmuştur:
Kime sordumsa seni doğru cevap vermediler;
Kimi hırsız, kimi alçak, kimi deyyus! dediler...
Künyeni almak için, partiye ettim telefon:
Bizdeki kayda göre, şimdi o meb’us dediler!..

Nefi’nin çektiği dili belası
Hepimizin bildiği “Tut-i mucize guyem/ ne desem laf değil” dizelerinin yazarı Nefi, 17. yüzyılda yaşamış ve üç padişah görmüş bir Divan Şairidir. IV. Murat’ın iltifatlarına mazhar olan Nefi, yazdığı hicivlerle padişahın vezirlerini, paşaları kızdırmasına rağmen padişahın himayesi nedeniyle adeta dokunulmazlık zırhına bürünmüştür. Ancak Naime tarihinde anlatılanlara göre, Nefi’nin yazdığı Siham-ı Kaza adlı hiciv şiirlerinden oluşan eserlerini limonlukta okurken yakınındaki köşke yıldırım düşer ve ortalığı tarumar eder. Elinden Nefi’nin eserini fırlatan padişah Nefi’ye hiciv yazma yasağı koyar. Ama huylu huyundan vazgeçmez. Nefi, hicivleri ile paşaları, vezirleri kızdırmaya devam eder. Fuat Köprülü’ye göre ise Nefi, sadrazamı değil direkt padişahı hedef almıştır şiirlerinde. En son Bayram Paşa’yı kızdırır ve boğdurularak cesedi denize atılır.
Nefi’nin orijinali hayli ağdalı bir dille yazılmış olan “sözümdür” şiiri, baskıcı iktidarlara karşı söylenmiş şiirlerin hasıdır Osmanlı’da.


En derin uykulardan kaldırandır sözüm,
Güne el koyanları, yıldırandır sözüm.

Zamanı zemini daralmış olanlara,
Gönüllerince zemindir; zamandır sözüm.

zalim beni bir işaretle kahretse de,
onun ordusuna karşı koyandır sözüm.

cihan saltanatları zamanla sönerken,
yandıkça daha da parıldayandır sözüm.

güç verir, bilinç üretir, sevinç bağışlar,
yüzü gülmemişlere armağandır sözüm.

ey mutsuzluk gecesinde bunalanlar,
size müjde yıldızları saçandır sözüm...

dünya bir benimdir diyenlere derim ki,
bu sofrayı herkeslere açandır sözüm.

varsın günün sultanları değer vermesin,
En derin uykulardan kaldırandır sözüm,
Güne el koyanları, yıldırandır sözüm.

Zamanı zemini daralmış olanlara,
Gönüllerince zemindir; zamandır sözüm.

zalim beni bir işaretle kahretse de,
onun ordusuna karşı koyandır sözüm.

cihan saltanatları zamanla sönerken,
yandıkça daha da parıldayandır sözüm.

güç verir, bilinç üretir, sevinç bağışlar,
yüzü gülmemişlere armağandır sözüm.

ey mutsuzluk gecesinde bunalanlar,
size müjde yıldızları saçandır sözüm...

dünya bir benimdir diyenlere derim ki,
bu sofrayı herkeslere açandır sözüm.

Marko Paşa ve Dolmuş
Markopaşa, Sabahattin Ali, Aziz Nesin, Rıfat Ilgaz ve Mustafa Mim Uykusuz’un yazarlığını yaptığı 1946 yılında yayımına başlanan Türk basın tarihinin en yüksek tirajlı mizah dergisiydi. Sabahattin Ali başyazarlığını yaptığı dergi devrin ana muhalefet partisi etkisine sahip bir yayın organıydı. Davalar ve toplatma kararları arka arkaya geldiğinden derginin künyesinde Marko paşa “Toplatılmadığı zamanlar çıkar”  veya “Yazarları hapishanede olmadığı zamanlar çıkar.” gibi ibareler konuldu. Kimi zaman yazarlar dergiyi elden dağıtmaya çalışmışlar, buna karşın çok sayıda satmayı başarabilmişlerdir ki derginin tirajı 60-70 binlere dek ulaşmıştır. O dönemlerde en çok satan gazetelerin tirajları bile 50 bini geçmemekteydi.

Markopaşa kapatılınca sırasıyla; Merhumpaşa, Malumpaşa, Yedi-Sekiz Hasan Paşa, Hür Marko Paşa, Bizim Paşa, Ali Baba ve Kırk Haramiler adları altında yeniden çıkarıldı.

DP iktidarını sinir eden yayın organı
Markopaşa’dan sonra İlhan ve Turhan Selçuk’un çıkardığı Kırkbirbuçuk ve Dolmuş dergileri aynı işlevi gördü. Aziz Nesin, Rıfat Ilgaz, Hasan İzzettin Dinamo, İlhan Selçuk, Çetin Altan gibi yazarların yanında, Turhan Selçuk, Ali Ulvi, Oğuz Aral, Nehar Tüblek, Semih Balcıoğlu, Mim Uykusuz, Mıstık ve Suat Yalaz gibi çizer kadrosunun yer aldığı Dolmuş Dergisi DP iktidarını en sinir eden yayın organı olmayı başardı. Mizah dergisi olarak döneminin en yüksek tirajını yakalan Dolmuş Dergisi toplatma kararları ve açılan davalarla baş edemedi ve iki yıl sonra kapandı.

DP döneminde ilk tutuklanan karikatürist Ratip Tahir Burak oldu. Ulus gazetesinde çizen Burak’ın dışında DP’ye muhalefet eden Ulus yazarlarından neredeyse tutuklanmayan kalmadı. DP iktidarı basın yayın üzerinde en büyük baskıların yaşandığı dönem oldu. Darbe dönemlerinde bile bu kadar çok sanatçı ve yazar mahpus damlarını ziyaret etmedi.

1960 ihtilalinden AP’nin tek başına iktidar olmasına kadar geçen sürede görece bir rahatlık olsa da 1960’ların sonlarında DP dönemine geri dönüldü. 12 Mart’la birlikte muhalif sanatçılar ve yazarlardan yargılanmayan, tutuklanmayan neredeyse kalmadı.

12 Eylül dönemi malum. 12 Martı bile arattı. Özal döneminde ise mahpusluk yerine tazminat davaları basın yayın organları sindirilmeye çalışılsa da tiyatroda, sinemada ve basında devrin iktidarı kıyasıya eleştirilebiliyordu.

Miyase İlknur / CUMHURİYET

İlk 500’e girmek - ÖZDEMİR İNCE

Başyücelik saltanatında 500 sayısı ve bazı simgesel sayılar pek ünlendi. Fıkra düşkünlerinin fıkralara numara vermeleri gibi, İmamokrasi döneminin simge sayıları da hem gülme hem ağlama vesilesi olmakta. “17” deyince, ağlamaklı oluyorlar, çünkü AKP Türkiyesi artık 17. büyük ekonomi değil. 500 sayısı da dünyanın önde gelen 500 üniversitesini imliyor. 500’e girmek, rüşvet vermeye, soru çalmaya benzemiyor.

***
2017 yılında listenin ilk 500’ünde Türkiye’den 5 üniversite yer alıyormuş. 2018’de Sabancı Üniversitesi ve Koç Üniversitesi ilk 500’de yer alıyor. Listenin ilk 1000’inde Türkiye’den toplam 12 üniversite bulunuyormuş. 
Hangileri acaba? 
Times Higher Education dergisi bu sıralamayı yaparken öğretim kurumlarının bilimsel araştırmalarını, uluslararası çalışma ve konumlarını, gelirlerindeki artışları ve listede geçen yıl bulunduğu sıralamayı göz önüne alıyor. 

On yıllardır savaşların ve çatışmaların ortasında eğitimi sürdürmeye çalışan Bağdat Üniversitesi, 1258 okulun yer aldığı listenin, 801-1000 bandında ilk kez kendine yer buldu.


Listenin bir numarası ise üçüncü yıl üst üste İngiltere’nin Oxford Üniversitesi oldu. 
İlk onda İngiliz ve ABD yüksek öğretim kurumlarının yer aldığı listedeki bir başka ilk de, listeye giren Japon üniversitelerinin sayısının İngiltere’yi geçmesi oldu.
 
ABD, Japonya ve İngiltere’den sonra, listede en çok üniversitesi yer alan ülke ise Çin. 
Pekin’de bulunan Tsinghua Üniversitesi, listenin 22’nci sırasında yer aldı. Toplamda ise listeye Çin’den 72 üniversite girdi.
***
Times Higher Education sıralamasındaki en iyi 20 üniversite: 
1-University of Oxford (İngiltere); 2-University of Cambridge (İngiltere); 3-Stanford University (ABD); 4-Massachusetts Institute of Technology (ABD); 5-California Institute of Technology (ABD); 6-Harvard University (ABD); 7-Princeton University (ABD); 8-Yale University (ABD); 9-Imperial College London (İngiltere); 10-University of Chicago (ABD); 11- ETH Zurich (İsviçre); 12-Johns Hopkins University (ABD); 13-University of Pennsylvania (ABD); 14-University College London (İngiltere); 15-University of California, Berkeley (ABD); 16-Columbia University (ABD); 17-University of California (ABD); 18-Duke University (ABD); 19-Cornell University (ABD); 20-University of Michigan (ABD).
***
ABD’in “Ivy League”ine giren 8 üniversiteden ikisi (Brown University ve Dartmouth College) en iyi 20 üniversite arasında yer almıyor.
 
2018’de Sabancı Üniversitesi ve Koç Üniversitesi 500 üniversite arasında yer alıyor demiştik. Yükseköğretim Kurulu (YÖK) resmi web sitesindeki üniversiteler sayfasında yer alan bilgilere göre Türkiye’de 206 üniversite var. Zavallı(!) Fransa’da ise 75 üniversite. Oxford Üniversitesi’nin bir numara, Cambridge Üniversitesi’nin iki numarada bulunduğu İngiltere’de ise 125 üniversite var. Bu mukayese ne anlama geliyor acaba? 

Bir zamanlar 40 bin köyünün yüzde 90’ında okul bulunmayan Türkiye, şu anda üniversite sayısı bakımından Avrupa birincisi ve bütün öğrenciler okuma-yazma bilip adlarını yazabiliyorlar.
***
Türkiye’nin üniversite düzeyinin ciddiye alınması için ODTÜ, İTÜ, Boğaziçi, Hacettepe, İstanbul, Ankara, İzmir devlet üniversiteleri düzeyinde 50’den fazla üniversite olmayacak; 156 üniversite hemen kapatılacak. 50 üniversitede okuyan öğrencilerin tamamı için yurtlar hazırlanacak. İmam hatip okullarının sayıları mesleki ihtiyaç düzeyine indirilecek. İlk ve ortaöğretimin bütün okullarında laik öğretim uygulanacak. Ve 20 yıl beklenecek! 

Gerisi AKP işi göz boyama!

Özdemir İnce / CUMHURİYET

Elmayı yemeyen, ayvayı yer! - Mine G. Kırıkkanat


İncil’in Yaratılış bölümünde şöyle yazar: “Yılan, Tanrı Yahve’nin yarattığı kırların en kurnaz hayvanıydı. Kadına sordu: Demek Tanrı, bahçedeki tüm ağaçlardan meyve yemeyeceksiniz dedi? Kadın yılanı yanıtladı. Bahçedeki ağaçların meyvesinden  yiyebiliriz. Ama bahçenin ortasındaki ağacın meyvesinden, Tanrı dedi ki, yemeyeceksiniz, dokunmayacaksınız, çünkü ölürsünüz. Yılan kadına karşılık verdi: Hiç de değil! Ölmezsiniz! Ama Tanrı bilir ki, o ağacın meyvesinden  yediğiniz gün gözleriniz açılacak, iyiliği ve kötülüğü bilen Tanrılar olacaksınız. Kadın gördü ki ağacın görüntüsü hoş, yemeği mideye şifalıdır ve o ağaç, akla kavuşmak için arzulanır. Meyvesini kopardı ve yedi. Yanındaki kocasına da verdi ve o da yedi. İşte o zaman ikisinin de gözleri açıldı ve çıplak olduklarını anladılar.”

***

1910 yılından öteye mimari teknolojinin deneyim laboratuvarı olarak en yeni konseptlerin denendiği ve ilk gökdelenlerin yapıldığı New York’un “elma” simgesi, rasgele bir seçim değildir. 

Cirosu 1 trilyon doları aşan tarihteki ilk şirket olmayı başaran bilişim teknolojileri üreticisi Apple’ın, bir parçası kopartılmış elma sembolüyle pazarlanması da raslantı değildir... 
Tıpkı yılanın da şeytanı değil, Şamanist dinlerde şifayı simgelemesi gibi; elma da ilkçağlardan bu yana bilincin, bilginin ve bilgeliğin sembolüdür.
 
Mısır mitolojisinde Tanrı Elma’dır, Yunan mitolojisinde Altın Elma, Türk mitolojisinde Kızıl Elma.. 

Ama yukardaki metinde görüldüğü gibi, İncil’de de bilgiyle farkındalık yarattığı kabul edilen yasak meyvenin adı geçmemektedir. 

Tevrat’ta da elma yoktur, Kuran’da da... 

Her üç dinde Adem ile Havva’nın cennetten kovulmasına yol açan yasak meyve, Eski ve Yeni Ahit’te “iyiyle kötüyü bilme ağacı”, Kuran’da ise “şu ağacın” meyvesi olarak anılır. Yasağı delmenin cezası Tevrat’ta ve İncil’de “yersen ölürsün”, Kuran’da ise “zalimlerden olursun, bedbahtlardan olursun” şeklindedir. 
Böylece tektanrılı üç din öğretisi, cehaletin erdemleri ve bilginin ölümcül tehlikesi fikrinde birleşirler...
***

Ama yasak meyveyi yemenin sonuçları konusunda yalnız Kuran doğruyu söyler: Adem ile Havva’dan türeyenler günümüzde epeyce zalim, çoğunlukla da bedbahtlar! 
Tevrat ve İncil ise resmen büyük bir çelişkiye düşüp “Ölürsünüz!” tehdidi savuran Tanrı’yı değil, “Ölmezsiniz!” diyen şeytanı haklı çıkarır; ölümün zaten mümkün olmadığı cennetten kovulan Âdem ile Havva’nın günümüzdeki soyu sopu da 8 milyara yaklaşmıştır! 

Gelelim elmanın nasıl olup da üç kutsal metinde adı geçmeyen yasak meyveye dönüştüğüne... 

Yahudiler ve Hıristiyanlar, cennetteki yasak meyvenin ne olduğunu yüzyıllar boyunca tartıştı. Kimi üzüm dedi, kimi incir. 

Son sözü, 4. yüzyılda İncil’i Latinceye çeviren Hırvat keşiş Eusebius Sophronius Hieronymus Stridonensis söyledi: Katolik kilisesinin resmi dili ve tefsiri kabul edilen Latince, İncil’de yasak meyveyi “elma” olarak tanımladı. Stridonensis’in yorumu İncil’deki bilgi ve bilinç meyvesini, elmanın antik çağlardaki anlamına bağlıyordu. 
Ne var ki tefsirde, korkunç bir art niyet vardı: Yasaklı elmayı Âdem’in Havva’ya değil de Havva’nın Âdem’e ikramı, antik çağlarda olduğu gibi bilginin kadından erkeğe geçtiğini doğruluyordu.
***

Ancak önce Yahudilik, ardından Hıristiyanlık ve İslamiyette erkek etkin, erkek egemendi. Kadın ise edilgen ve hükmedilen... 

Dolayısıyla Havva, yani edilgen cins tarafından egemen cinse aktarılan bilgi ve bilinç şeytanlık, kadın da şeytana uyup masum erkeğin aklını çelen “ana” günahkâr oluyordu. 
Başka bir deyişle Âdem ile Havva’yı cennetten kovduran yasak meyvenin elma olduğunu ilanla; hem kadının şeytana uyan yaratık, hem de bilgi sahibi olmanın günah olduğu vurgulanıyor, cehalet masumiyettir mesajı veriliyordu.
 
İslam âlemi, Kuran’daki yasak meyvenin adını koymadı, elma imgesine de rağbet etmedi. Kutsal metinlerin aslına sadık kaldı. 

Yalan üstüne yalanı tersyüz etmek kolaydır, sabit yalanı değiştirmek zor... 

İlk günahın elma yemek olduğunu uyduranlar, günahsız elmayı zamanla rehabilite edip bilgi toplumu oldular. 

Elma rivayetine rağbet etmeyenler ise hâlâ cehaleti yüceltiyor ve gerek kadın, gerekse bilgiye verdikleri öneme bakılacak olursa, daha uzun süre ayvayı yiyecek gibiler...

Mine G. Kırıkkanat / CUMHURİYET

Kör şeytan - L. DOĞAN TILIÇ

Gözlerinizi kapatın ve rüyaya yatın. Televizyon açık olsun ama… Televizyonda Erdoğan konuşuyor olsun… O hep konuşuyor da, siz özel bir konuşmaya denk gelmeye bakın; misal, TÜBİTAK ve TÜBA Ödül Töreni’nin canlı yayını.
Televizyondan; “Türkiye son 16 yıldaki hamleleriyle, asırlardır kendisine ve medeniyetine giydirilmeye çalışılan bağımlılık gömleğini parçalamıştır. … Tüm bunları da demokrasi ve özgürlükler alanında gerçekleştirdiğimiz sessiz devrimlerle başardık” diyen bir ses yükseliyor olsun. “Özgürlüğün olmadığı yerde özgünlük de olmaz” desin.
Siz uykunun ve rüyanın sımsıcak kollarında biraz daha gevşeyin. “… Türk üniversiteleri, ilk defa bizim dönemimizde bilim üretim merkezleri haline geldi” desin ses. 
“…son 16 yılda sadece ekonomide, siyasette, diplomaside değil, üniversitelerin demokratikleşmesinde, özgürleşmesinde de önemli adımlar attık” desin. “… teröre bulaşmadığı, şiddeti kutsamadığı sürece her türlü fikrin, eleştirinin yapılabildiği bilimsel araştırmalara her türlü desteğin verildiği bir özgürlük ortamının tesis edildiğini” ilan etsin. 
Rüyada biri araya girer de; en parlak beyinlerin üniversitelerden kaçmaya çalıştığını, akademik kariyerinin başındaki hemen her gencin kapağı yurtdışına atma hayaliyle yaşadığını, demokrasi geldi denilen üniversitelere en çok oyu değil en azı alanların rektör atandığını, hatta o seçimlerin de rafa kaldırıldığını söylerse, “Kör şeytan, kör gözüne lanet” diye kovun rüyanızdan. 
Üniversitelerimizin sağlanan özgürlük ortamında ne kadar geliştiğinin kanıtı olarak; 
108 devlet üniversitesi içinde 90. olan üniversitelerimizin rektörlerine bile saatte 232 km yapabilecek, yabancı menşeili, uydu telefonlu süper lüks araçlar tahsis edebilecek duruma geldiğimizi hatırlatın kör şeytana.
Konuşan, eleştiren sanatçıların, televizyoncuların, gazetecilerin para ve hapis cezalarıyla susturulmaya çalışıldıklarını söylemeye kalkarsa; “Konuyu dağıtma” deyin. Konumuz; üniversiteler ve onların son 16 yılın özgürlük ortamı ve imkanlarıyla nasıl geliştiği! 
“Öğrenci başına 4,5 öğretim üyesi düşen üniversite dünyanın neresinde görülmüş” deyin ona. Bizde, misal, Sinop Üniversitesi Su Ürünleri Fakültesi’nde toplam 9 öğrenci varken, 41 akademik personel olduğunu anlatın.  Hiçbir öğrenci tarafından tercih edilmediği halde, Isparta Süleyman Demirel Üniversitesi Eğridir Su Ürünleri Fakültesi’nde; 10 profesör, 7 doçent, 6 yardımcı doçent 32 akademik personel olduğunu hatırlatın. 
Kaç öğrenciye bir öğretim üyesi düştüğü bir ölçü ise üniversite için, “hiç öğrenciye çok öğretim üyesi” düşmesiyle gururlanmayalım da ne yapalım! 
“Kör Şeytan” bu, git deyince gitmeyecek; öğrencisi olmayan üniversitelere lüks otomobil, bol kadro tahsis edilirken, ülkenin en önemli üniversitelerinin yeterli kadro ve bütçeden yoksun bırakıldığını anlatacaktır.  
“Üniversitelerimizden beklenen, araştırma yapıp, bilgiyi üretmeleri değil, AKP iktidarına kayıtsız şartsız itaat ve sadakattir” deyip, bu yüzden artık dünyanın en iyi üniversiteleri arasında hiçbir üniversitemizin yer almadığını, İran’ın ve Suudi Arabistan’ın bile gerisinde kaldığımızı anlatacaktır. 
Her geçen gün daha kötüye gittiğimizi iddia edip; “2014-2015 yılında Avrupa ve Amerika’nın seçkin eğitim kurumları ile yarışan ODTÜ, bugün Ürdün, İran ve Suudi Arabistan üniversitelerinin gerisine düşmüştür” diyecektir. 
Şeytanı rüyanızdan kovamıyorsanız uyanın… diyeceğim ama, uyandığınız yer rüyanızı aratabilir! 
L. DOĞAN TILIÇ / BİRGÜN
Not: İlla da şeytana kulak vermek istiyorsanız Dr. Burhan Özfatura’nın şu yazısına göz atın: https://www.gozlemgazetesi.com/HaberDetay/1108227/bir-zamanlar-odtu.html 

Biraz “zeki” daha çok “metin” olun - ERK ACARER

“Millete tepeden bakan, kendi insanını hor, hakir gören, kaymağını yedikleri bu ülkeye adeta asalak gibi yapışan elitler, Türkiye’nin kültür hayatının çoraklaşmasının da başlıca müsebbipleridir.” Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın 21 Aralık’taki Necip Fazıl Ödülleri Töreni’nde bu ifadeleri kullanması tesadüf değil. Toplumsal alanda yaşananlarla birebir örtüştü. Yargı, medya, kamu, ordunun dizayn edilmesinin ardından “kültür hayatınının” biçimlendirilmesinde de çıta yükseltiliyor. İktidarın bu amaçla kullandığı taktikler var. Ya tamamen yerle bir etmeye çalışıyor ya içini boşaltıyor ya da yama yapıyor.
Yıkım ve tasviye
“Bizden” bir kültür inşası öncelikle “bizden olmayanın” tasviyesini şart koşuyor. Geçen haftanın gündem başlıklarından biri iki büyük sanatçının, hak etmedikleri bir muameleyle karşılaşmasıydı. Ormana silah gömenler, kan banyosu heveslileri, otomatik silahlarla seçim kutlayanlar(!), Diriliş Ertuğrul’u izleyip Osmanlı bayraklarıyla televizyon basanlar dururken, “Metin Akpınar ve Müjdat Gezen, iç savaş tehdide bulundu” iddası akla aykırı. Durumu, sadece “bir korku” tepkisi olarak tanımlamak eksik kalır. Çünkü aynı zamanda iktidar bu durumu, kültür hayatında, “bizden değilin”, “uzlaşmazın”, “eleştirenin” tasviye ve izolesini mümkün kılacak bir fırsata dönüştürdü. Zihinlere serpilen “Akpınar’a bile tolerans göstermeyiz” fikri aynı zamanda gözdağında yeni bir basamak oldu.   
İçini boşaltma
Siyasi iktidarın, kültürel hegemonya kurma yöntemlerinden biri; her şeyin içini boşaltmak… Bu yolla farkında olduğu “meşru olmama” halini törpülemeye çalışıyor. Bir nevi imaj düzeltme çabası. Sahibinin sesi Sabah gazetesinden Tuba Kalçık’ın “ünlülerle” yaptığı “aynı gemideyiz” söyleşileri önemli bir örnek. İktidar bu yöntemle meşru bir zemin yaratma çabasına girip müstesna cevaplardan besleniyor: “21. yüzyılda solculuk olmaz”, “Muhalefet  saygı duymalı…” İşin sanatçı ya da yazar tarafındaki kısmı, belediye konseri ve toplantı organizasyonuna muhtaç olma hali; bunu geçelim… Esas mesele iktidarın, karşı mahalleden insan çalma, eksiltme kurnazlığı, devşirerek kültür transferi çabası. Ancak içi boşaltılan yazar ve sanatçının “kime ne hayır getireceği” sorusu öylece ortada duruyor.
Yamama 
Süper Toto Süper Lig’in “Konuyla alakası yok” demeyin… Futbol kültüre ve yaşam biçimine dahil. O kültür içinde, ilk yarısı biten ligde Medikal Başakşehir 35 puanla ilk sırada. En yakın rakibi Trabzonspor gibi averajla 4. Sırada yer alan Kasımpaşa ile aralarında 6 puan var. “Top yuvarlıktır” azizliği mi yoksa “Yeni Türkiye”nin halleri mi? 
BBC News Türkçe’de yayınlanan “Medikal Başakşehir Türk futbolunda bir başarı modeli mi?” isimli kısa belgesel bir hayli ilgi çekti. Öne çıkarılan “amigo” figürü ile her ne kadar inkar sağlanmaya çalışılsa da Başakşehir’in iktidar ve AKP ruhundan kopyalandığı bir kez daha teyid edildi. Kafa tokuşturan seyirci, Osmanlı amblemini kullanan1453 taraftar grubu ve 17 bin kapasiteli Fatih Terim Stadı’nın 5’te birini zor dolduranların açtığı “Başkomutan” pankartı. Kulüp Başkanı Göksel Gümüşdağ’ın şimdilik dondurduğu siyasi kariyeri, 2002 yılında AKP İstanbul İl Yönetim Kurulu’nda Başkan Yardımcısı olarak başladı. Gümüşdağ, halen Emine Erdoğan’ın yeğeni Müge Gülbaran ile evli. Şüphesiz bunlar kapsam dışında. Ancak SHP’li Başkan Nurettin Sözen’in kurduğu takımın 2014’te, kamu yararı, tarafsızlık gözetilmeden belediyeden ayrılması ve bugün sağlanan para kaynakları, gözününde bulunduğunda yeniden kapsama dönmek mümkün. “Site yalnızlığı” ile örtüşen bir semt ve mahalle kültüründen uzak takım… Amigo “Ponçik Reis” kendinden söz ediyor: “3 senelik futbol izleyicisiyim…” Yeni Türkiye’nin “yapıştırma” manzarasına örnek. Başakşehir; Gezi’den sonra AKP mitinginde Times News karakteri ile çArşı yazanların, 1453 Kartalları diye bir grup icat edenlerin taşıma suyu. 
Yerine ne koyacaksınız?
Başa dönersek… “O muamele” vicdanları yaraladı, tepki topladı. Geçen hafta gösterdi ki… Erdoğan’n sözünü ettiği çöl aslında… “Kuramadıkları kültürel yaşam.”
Kültür inşaası, bir yandan AKM’yi yıkıp öbür yandan Taksim Camii’ni yükseltmeye benzemiyor. Toplum, binaya yapıştırılan mozaik değil. “Zeki-Metin” repliği yerine, “Mizah dergisi” Misvak’ın 2 beyaz “Toros”a bindirilmiş şekilde çizdiği Bahçeli-Erdoğan karikatürünü koymak imkânsız. Devşirme sanatçı, Ahmet Kaya ruhunu taşımaz. Ve çubuklu forma asla turuncu lacivert yalnızlığında değildir. Kızmayın; alınmayın, telaşlanmayın; toplum kolay lokma değil… Biraz “zeki”, daha çok da “metin” olun!        
Erk Acarer / BİRGÜN

Erdoğan'ın "iş adamları..." - Tuncay Mollaveisoğlu

Hatırlayın;
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan siyasetinin ilk yıllarında merhum Cumhurbaşkanı Süleyman Demirel'in iş adamlarından oluşan "aile fotoğrafına" sıkça dikkat çekip; "benim aile fotoğrafım milletimdir" demişti...
Kulağa ne hoş gelen bir ifadeydi...
Her iktidar kendi zenginini yarattı Türkiye'de... Biz o dönemlerin "azgın azınlıklarını" da yazdık... Şimdi eski Türkiye'nin siyasetçisi, bürokratı, iş adamı... hepsi, götürdükleri paralara zeval gelmesin diye sus pus...
Peki Erdoğan ne yaptı?
Geleneği değiştirmedi... O da kendi "aile fotoğrafını" var etti... Dün medyaya yansıyan haber Erdoğan'ın yakın çemberindeki iş adamlarının olağanüstü başarı hikâyesini anlatıyordu!
Dünya Bankası'nın verilerine göre dünyanın en çok altyapı yatırımı yapılan ilk 4 ülkesi arasında Türkiye var... Bu yatırımları kimlerin yaptığına bakıldığında ise; "en fazla ihale alan ilk 10 şirket arasında 5 Türk şirketi" dikkat çekiyor...
Türkiye'de "mega proje" olup da bu 5 şirketin adının geçmediği ihale yok... Limak Holding, MNG Holding, Kalyon, Kolin ve Cengiz Holding...
Ancak iş adamlarından oluşan "aile fotoğrafında" yalnızca bu şirketler yok elbette... Arşiv bana Birlik Vakfı'nı işaret ediyor...
AKP kadrolarının, İstanbul Büyükşehir Belediye yönetiminden gelip Türkiye'yi yönettikleri ve katrilyonluk rantı dağıttıkları uzun yıllar boyunca Birlik Vakfı etrafında şekillenen isimlerin, Türkiye'nin süper zenginler listesine de dahil olduklarına tanık olduk...  
Dünya Bankası'nın süper 5'lisindeki Kalyon Grubu bunlardan biri mesela...
Kalyon İnşaat firmasının sahipleri Hasan ve Hüseyin Kalyoncu, Birlik Vakfı'nın kurucularından... Bu vakfın kurucuları arasında Erdoğan'dan, Abdulkadir Aksu'ya, Ömer Dinçer'den Cemil Çiçek'e, Özallara uzanan isimleri görüyoruz...
Vakfın önünden geçen, bugün trilyonluk iş adamı olmuş...
Mesele tüm palazlanmanın, olağanüstü zenginleşmenin nedeni olan; belediyelerden başlayarak Ankara'da devam eden yüzlerce ihalenin çok büyük bölümünün yasal sınırlar zorlanarak, etik kurallar, adalet, rekabet yok sayılarak gerçekleştirilmiş olması...
Okurlarım bilir; ben bu yapıya "Görünmez Holding" adını vererek defalarca yazdım...
Artık görünüyorlar ve dünya listelerinde ön sıradalar...

İyi ki varsın, umudumuz sende...
Elindeki çöpü çöp kutusunu buluncaya kadar taşır...
Dünyayı başka canlılarla paylaştığımızın farkındadır; kimi zaman simidinden bir parçayı kimi zaman ucuzundan salam sosisi gider önlerine bırakır.
Sahipsiz, zor durumda bir yavru görse dayanamaz, ya destek olur ya destek bulur.
Memleketin tüm çocukları kendi çocukları gibidir. Kar yağsın, soğuk olsun istemez. En çok yoksul çocukların üşüdüğünü bilir...
Kaldırımda bir aç görse, kendi tokluğundan utanır...
Bir lira vergi kaçırmaz, bir metrekare fazla inşaat yapmaz, başkasının hakkına hukukuna saygılıdır... yasalara bağlıdır... yapanın yanına kâr kaldığını bilir de kendi vicdanına veremez hesabını...
Mazlumun, kimsesizin yanındadır... Her alanda adaleti, fırsat eşitliğini, çocukların çocuk olma ve mutlu büyüme hakkını canı pahasına savunur.
Kendisi için istediğini tüm insanlık için ister... yaptığı yardımı kimse bilmez, insanın mutluluk sırrını çözmüştür; "iyilik yap denize at... balık bilmezse Halik bilir..."
Egosunu gömmüştür, okuyup öğrendikçe cehaletinin farkına varır. Bildiği tek şeyin, hiçbir şey bilmediğini bilecek kadar bilgi sahibidir...
Merhamet, empati, sevgi, yüksek ahlak, vicdan, vefa ve farkındalık...  Hepsine sahiptir ve hep daha iyisi için çalışmaktadır...
Hayatın tüm ağır şartlarına ve zorlamalarına rağmen doğruluktan ayrılmaz.
Yarın yılın son günü... Yeni yıl girerken umudum işte bu insandadır...
Sözüm sanadır... Yüksek ahlakı siyasette örgütlemeden kurtulmayacak memleket... İnandığın kadrolara dahil ol ve hep daha iyisi için örgütlen...
Siyaseti; kötünün iyiyi kovduğu değil, kötülerin barınamadığı bir kutlu zemine dönüştür... Delege de sen ol, üye de... Belediye Başkanı da, milletvekili de, meclis üyesi de, Başbakan da sen...
"Namuslu insanlar namussuzlar kadar cesur olmalıdır..." evet, ama yetmez...
Namuslu insanlar da talep etmelidir... Namuslu insanlar da siyaseti vurgun yeri görenler, seçilene kadar kartal, seçildikten sonra maymuna dönenler kadar o makamları kendilerinde hak görmelidir...

Örgütlenecek, siyasi partiler başta olmak üzere örgütlü yapıların içinde yer alacak, siyasete etki edeceksiniz... Aksi halde her geçen yıl bir öncekini arayacağız...


Tuncay Mollaveisoğlu / YENİÇAĞ

29 Aralık 2018 Cumartesi

2018 biterken gidenler, kalanlar - KEMAL CAN

2018’e Afrin operasyonu ile girilmişti. Yılı Fırat’ın doğusuna yeni bir harekat gündemiyle kapatıyoruz. ABD’nin Suriye’den çekileceğini ve vekaletini Türkiye’ye bırakacağını söylemesinin bölgede oluşturacağı yeni denge (veya dengesizlikler) yanında iç politikada da bazı yansımaları olması muhtemel.

2018’in son yazısı. Bir seneyi kapatırken, ortada ne kadar kötü bir bilanço olursa olsun, gelen yılı umutla karşılamayı istiyor insan. Hayli uzunca bir süredir, “herhalde daha fenası olmaz, gidiyor bu berbat sene” denilen yılların sonu gelmedikçe, bu ihtiyaç daha da büyüyor. Üstelik kötümserliğin memleket sınırlarında son bulmayıp bütün gezegene ve hemen her alana yayılmış olması da, iyimserlik ihtiyacını büyütüyor. O yüzden, adet olduğu üzere yazının sonunda yer alacak iyi niyet dileklerini, nasıl bir yıl geçti faslına ve daha gerçekçi öngörülere girmeden baştan söylemek daha iyi olacak. Umalım, 2019 herkese kendileri ve sevdikleri için güzel şeyleri, dünyaya ve Türkiye’ye de daha iyi bir yer olma istek ve enerjisini getirsin. Sonunda “Ne seneydi be” sözünü sadece pozitif anlamda kullanabileceğimiz biçimde bir yıl geçirelim.
Gelelim 2018’in gelişmelerine, gelecek yıla aktardıklarına ve gelecek yılın bize getirebileceklerine. Çok uzun bir süredir her senenin başlığı haline gelen, “çok hareketli bir yıl oldu” kalıbını 2018 için de kullanmak zorundayız. Siyasette, dış politikada ve ekonomide sadece hareketlilik değil, ciddi değişikliklerin, sarsıcı sonuçların ortaya çıktığı bir yıldı. Bu önemli değişikliklerin yine önemli bir kısmı da, süreçlerin tamamlanması, bazı şeylerin sonuçlanması şeklinde olmadı. Hemen her alanda, belirsizliklerin arttığı, mevcut durumun ağırlaştığı veya karmaşıklaştığı başlangıçları gördük. Dolayısıyla, 2019 da sakin bir yıl olacak gibi görünmüyor, aksine 2018’de açılan başlıklarda daha derinleşen etkiler görülmesi muhtemel. Bu çerçevede, ağırlıklı olarak siyaset ve siyasete etkileri bağlamında ekonomi ve dış politika meselelerine temas eden bir tablo çizmeye çalışalım.
2018, son beş yılda olduğu gibi, “her seneye bir seçim” hedefiyle uyumlu bir seçim senesiydi. Yıla, son yılların en aktif siyasetçisi Bahçeli’nin öncülüğünde önce ittifaklı seçim sistemi, sonra da erken seçim çıkışıyla başlandı. Yılın ilk yarısı neredeyse tamamen seçim gündemiyle biçimlendi. Yürürlükte olan OHAL şartları yetmezmiş gibi, son derece eşitsiz koşullar üreten seçim yasası, Doğan Grubu’nun da satışa zorlanarak ana akım medya kontrolünün iktidar açısından mutlaklaştırıldığı bir zeminde sürdü kampanyalar. AKP’nin oy gerilemesinin devam etmesine rağmen ittifak desteğinin iktidarı koruduğu bir sonuçla da neticelendi. İttifak içindeki oy kaymasının da iddia edildiğinin tersi biçimde AKP’den MHP’ye doğru olduğu görüldü. Bahçeli’nin “ittifaksız yerel seçim” çıkışına, daha sonra da Erdoğan’ın ittifaka geri dönmesine neden olan bu durumun yerel seçimde de tekrarlanması yüksek olasılık.
Birçok ilke sahne olan 24 Haziran seçim sonucu, Türkiye’nin yönetim sistemiyle ilgili de “yeni dönemin” başlangıcıydı. 2017 Referandumu ile getirilen yeni yönetim modeli uygulamaya girdi. Siyasi sorumluluğu olmayan hükümet, etkisizleşen parlamento, fütursuz “güçler birliği” uygulanmaya başlandı. Karar süreçlerini hızlandırmak ve etkili yönetim iddiasındaki yeni rejim, kararlarda keyfiliği ve sorumsuzluğu artırdı ama başta ekonomi olmak üzere çeşitli alanlarda etkinlik zaafları görülmeye başlandı. Bunu en iyi açıklayan kavram; Prof. Yüksel Taşkın’dan ödünç olarak kullanacağım “İnşa kabiliyeti sınırlı yıkıcılık”. Yargıya verilen talimatlar artar ve alenileşirken, ekonomi yönetimi iyice aile içine alınırken, bu alanların esas fonksiyonlarında önemli yönetim zaafları yaşanmaya başlandı. Siyasi ve idari gücün korunması önceliğinin, yönetememe krizini çözmeyip derinleştirdiği görüldü.
İktidar, giderek sertleşen koşulların büyüttüğü yöneteme krizine çözüm olarak, 24 Haziran sonuçlarını da önemli ölçüde borçlu olduğu kutuplaştırma siyasetine hız verdi. 2018’in son çeyreğinde, önümüzdeki yıl yapılacak yerel seçimlerin atmosferi erkene taşınarak özellikle Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın sürükleyiciliğinde siyasi dil sertleşmeye, baskılar artmaya başladı. Bahçeli tarafından dile getirilen, yerel seçim sonuçlarının yeni yönetim sisteminin sorgulanmasına neden olmasını engelleme hedefi, siyasi atmosfer açısından 2019’un -en azından ilk aylarının- bitirmekte olduğumuz yıla fazlasıyla benzeyeceğini gösteriyor. Ancak, 2017 referandumu ve 24 Haziran seçimlerinden farklı olarak muhalefet partilerinin ve genel olarak muhalefetin ortak motivasyon üretmekte zorlanacağı görülüyor. Bunun gerisinde, 2018 seçiminin yarattığı yatıştırılamamış yenilgi hissi olduğu kadar, muhalefetin iktidar ittifakı kadar kolay ortak slogan (endişe) üretememesinin de etkisi var.
Yılın hemen başında güçlü işaretleri görülen, yaz aylarıyla sert şoklar halinde rakamlara yansıyan ve yılın sonuna doğru etkileri iyice belirginleşmiş olan ekonomik kriz, elbette 2018’in en belirleyici gündem maddesiydi. Önümüzdeki yılın da önemli başlıklarından biri olmaya devam edecek. Ancak ekonomik krizin tanımlanması ve tepkileri konusunda iktidarın aşırı atak ve etkili tavrı, “normal” koşullarda çok belirleyici olacak siyasi yansımaları fazlasıyla hafifletmiş görünüyor. Krize karşı geliştirilecek önlemler/çareler konusunda şaşırtıcı bir hareketsizlik gösteren iktidar, krizin kendisine değil iletişimine odaklanarak meselenin bir dış ekonomik saldırı gibi tanımlanmasını, bunun kabul edilmesini sağlayabildi. Ayrıca, başta imtiyazlı ve sorunlu sektörler -örneğin inşaat- olmak üzere, eski ve yeni ekonomik elitlerin krizden oluşacak zarardan az etkilenmesini sağlamak için zararı tabana yayma, milletçe ödenecek bir faturaya dönüştürme konusunda da henüz önemli bir dirençle karşılaşmadı.
2018’e Afrin operasyonu ile girilmişti. Yılı Fırat’ın doğusuna yeni bir harekat gündemiyle kapatıyoruz. ABD’nin Suriye’den çekileceğini ve vekaletini Türkiye’ye bırakacağını söylemesinin bölgede oluşturacağı yeni denge (veya dengesizlikler) yanında iç politikada da bazı yansımaları olması muhtemel. Elbette, Suriye üzerinden ithal edilen bir iç politik mesele olarak Kürt politikası da, bu konjonktürle (yeniden ve daha güçlü biçimde dönülen ittifakın milliyetçi ağırlığıyla) yakından ilişkili olacak. Dış politika açısından 2018’e bakıldığında en baş döndürücü sürecin ABD ile ilişkiler olduğuna kuşku yok. Brunson krizinden kur saldırısı iddiasına kadar uzanan sertleşmenin ardından Trump ve Erdoğan’ın “muhteşem” uyumuna öyle bir hızla geçildi ki, bir sürü insan (yorumcu) pozisyon belirleyemeden ters tarafta kaldı. Şimdi, iktidar açısından ABD’nin düşmanlığının mı, dostluğunun mu iç siyasette daha faydalı olacağını göreceğiz. Yerel seçim öncesinde bazı retorik hamleler olsa da, ekonomik kriz konjonktürünün zorladığı “dışarıya yumuşak, içeriye sert” tarzın sürmesi çok yüksek olasılık.
Tekrar iyi seneler.
Kemal Can / duvaR

İhlal edilmiş 'had'ler tarihi - ORHAN GÖKDEMİR

“Had”din iki anlamı var. Birincisi sınır demek, ikincisi derece. Yetki anlamı da var. Demek ki “hadsiz”, sınırsız, ölçüsüz, yetkisini aşan anlamlarına geliyor. Bir siyasi tartışmada, eleştiride had’di belirleyen ne peki? Saygıyı veya saygısızlığı, ölçüyü veya ölçüsüzlüğü, sınırı, dereceyi kim nasıl belirleyecek? İktidarın, otoritenin, genel kabul görenin sınırları değil insanlığın sınırı. Bugün de böyle, dün de böyleydi. İktidara biat edenler, bir inanca dâhil olanlar, bir kuralı değişmez, kutsal sananlar her zaman olmuştur ama direnenler, dışında duranlar, kural tanımayanlar da öyle.

Çıkacaksın, gücün var diye hemen her gün hayali düşmanlarına haddini bildireceksin, tehditler savuracaksın. Sonra gelen ilk cevapta tabiri caizse “çamura yatacaksın.” Olabilir, yaparsın ama bir sonuç alamazsın.

Had, sınırı kabul edenler için geçerlidir. Aydının, şairin, sanatçının işi ise çizilmiş hadleri ihlal etmek, sınırı genişletmektir. Toplumlar hadsizlerinin yüzsuyu hürmetine ayakta kalır, iktidarın çizdiği haddi kabul edenler vesilesiyle değil.

                                                            ***

Muş Sulh Ceza Mahkemesi, “Allah CC” isimli Twitter hesabı kullanıcısı Ertan P.’ye, “halkın bir kesiminin benimsediği dini değerleri alenen aşağılama” suçundan 15 ay hapis cezası verdi. Ertan P.’nin yeniden suç işlemeyeceği konusunda olumlu kanaat oluşmadığı gerekçesiyle hükmü ertelemeyen hâkim ayrıca öğretmen olan Ertan P.’nin memuriyet hakkından da yoksun bırakılmasına karar verdi. Yargıtay’a giden dava dosyası onanırsa, Ertan P. hapse girecek. Dijital “Allah”a da böylece haddi bildirilmiş olacak!

Hadsizlik mi? İktidara kalırsa evet. Fakat hadsizlik diye bir suç yok ceza yasalarında. Hesap açık, bakarsanız hiçbir hakaretin olmadığını göreceksiniz. Birini aktarayım: İslamcı Yazar Esra Elönü’nün “Namaz kılmaya gidiyorum. Allah’tan bir şey isteyen var mı?” tivitini paylaşıp şu yorumu yapmış: “Diyecek bir şey bulamadık, dükkânı kapatıyoruz.” Esra Hanım’ın namaz kılarken iletişime geçip, genel istek ve dilekleri bildirebildiği tanrı olsa olsa bir Twitter kullanıcısı olabilir zaten. Başka türlüsünü düşünemeyiz; her türlü din bilgisine aykırıdır. Esra Hanım’a dava açıp haddini bildirmemişsen, kimseye bildiremezsin.

                                                           ***

Yeni muktedirlerimiz had bildirmenin yanında Osmanlıya da bayılıyor malum. Ele geçirdikleri devlet televizyonunda kâh Abdülhamit’in sönüşü dönüyor, kâh Ertuğrul’un Diriliş’i. Gerçi biri kurmuş diğeri yıkmış ama ikisine de bayılıyor bizimkiler. Ertuğrul’un dini bilinmese de Hamit’inki oldukça belirgin, Panislamizm’e bile kalkışmışlığı var. Ümmet pek yüz vermemiş çağrılarına ama olsun, niyet etmesi yeterli. Şimdi de öyle değil mi? Panislamizm seferine çıkılmayan bir Allah’ın günü yok. Daha dün Menbic kapılarında kıvranmaya başlamadılar mı? Her seferden yüz geri edilmeye alışıklar, “Hamit’in izindeler” nihayetinde.
Ama onların sandıkları gibi Osmanlı padişahlardan ibaret değil. O düzende de asi şairler, söz dinlemez sanatçılar var. Hatta bir bakıma bugünkü muadillerinden daha sınır tanımaz, daha had bilmezler.

"Ey gönül elinde şarap kadehi var, bırak, tesbihe el sürme
Namaz kılanlara uyma, onlarla durma, oturma
Secdeye eğilerek özveri tacını başından düşürme
Abdest suyuyla esenlik uykusunu gözünden kaçırma
Ayakaltında kalırsın, sakın, hasır gibi camiye varma
Elinde olmadan gidersen de orada minber gibi çok durma
Müezzini dinleme, içine bulanıklık-karışıklık düşürme.
Vaizden bilgi isteyerek cehennem kapısını açtırma…”
Kim diyor bunları? 16. yüzyıl şairi Fuzuli. Bayezid’in, Yavuz Selim’in, Kanuni Süleyman’ın, II. Selim’in, III. Murat’ın çağının şairidir. Hiçbiri Fuzuli’ye fuzuli çıkışlarda bulunmamış, haddini bildirmeye kalkışmamıştır. Tam tersine II. Bayezit “Adlî”, Yavuz Selim “Selimî”, Kanuni Süleyman “Muhibbî”, II. Selim “Selimî”, III. Murat “Muradî” mahlasıyla şiirler yazmış, Fuzuli’nin izinden yürümeye çalışmışlardır.

“Bezm-i safa vü reşh-i cam bu zemzem olmuş ol makam
Meyhaneler Beytü'l-harâm, pîr-i muğan Şeyhü'l-harâm.”
"Esenlik veren bir toplantı, kadeh teri, zemzem olmuş. Meyhaneler Ka'be, meyhanecibaşı da Ka'be yöneticisidir." Kanuni döneminin ünlü ozanı Baki’nin bu satırlar. Yalnız da değil bunu söylerken;

“Mescidde riyâ-pîşeler etsin ko riyayı
Meyhaneye gel kim ne riya var ne mürâyî.”
Meali şöyle: "Camide ikiyüzlüleri bırak, ikiyüzlülük etsinler. Meyhaneye gel ne ikiyüzlülük var ne de ikiyüzlü." Kim diyor? 17. yüzyıl şairi Şeyhülislam Yahya Efendi.

19. yüzyıl şairi Edib Harabi doğrudan muhatabına seslenmeyi tercih etmiş;
“Ya Rab senin mekânın yok
Yatağın yok yorganın yok
Hem dinin hem imanın yok
Her bir şeyden münezzehsin.”
Aramış, bulamamış, kendi üslubunca “yoksun” diyor şair muhatabına.
Harabi sadece şair değil, o günün koşullarında tanrıtanımaz bir filozof bile sayılabilir. “Daha Allah ile cihan yok iken, biz ani var edip ilan eyledik, Hakk’a hiçbir layık mekân yok iken, hanemize aldık mihman eyledik” diyor Vahdetname’sinde. 

Bu yüzden “sofu” Abdülhamit’ten pek hazzetmezdi, 1918’de inançlı İttihatçı olarak öldü. “Sevaba girmek çün içeriz şarap. İçmezsek oluruz duçar-i azap. Senin aklin ermez bu başka hesap. Meyhanede bulduk biz bu kemali” deyişinden bileceksiniz, hala günceldir.


"Müslüman tökezledi, Hristiyan mutsuz, Yahudi şaşakalmış, Mecûsî sapkın. İki tür insan kalmış demek ki bu dünyada, biri akıllı dinsiz, öteki dinli çılgın" diyor 11. yüzyıl Arap şairi Maarri. Akılsızlıktan, gericiliğe yol açmaktan, baş aşağı yuvarlana yuvarlana 11. yüzyılın eşiğine geldik dayandık. Öyle bir sıkışma ki ne Ertuğrul diriltebilir çöken düzeni, ne Abdülhamit yıkımı durdurabilir. Gerisi aptal avunmasıdır.
                                                             ***

Sadece Osmanlı değil, bütün köhne monarşiler böyledir; Sarayda süren hayatın sokaktaki ile hiçbir ilişkisi yoktur. O yüzden gerçekte ne olup bittiğini anlamak için sanatçılara, şairlere kulak vermek gerekir. Hamit yüksek duvarlı sarayının loş odalarından birinde uçan seccadesiyle hayali İslam Birliği seferlerine çıkarken, büyük şairimiz Tevfik Fikret, “Beşerin böyle dalaletleri var, putunu kendi yapar kendi tapar” diye not düşmüştür şiir defterine. Dizelerin, deyişlerin kaynağı İsmet Zeki Eyüboğlu’nun “Türk Şiirinde Tanrıya Kafa Tutanlar” adlı kitabıdır. Haddini bilmek istemeyenlere şiddetle öneririm.

Hiçbir padişah çıkıp “haddini bil” dememiş bu arkadaşlara. Evine kolluk göndermemiş, işsiz, aşsız bırakmamış. Osmanlı bile şaire, şiire ihtiyaç duymuş, korumuş kollamış özetle. Ona özenen sen, derme çatma bir düzen kurup şairsiz, şiirsiz, sanatçısız yaşatacaksın öyle mi?

Aydının, şairin, sanatçının işi had’di aşmaktır. Sınır yoktur sanatçı için, sınır kendisidir. O yüzden onlara had bildirmeye kalkan bütün muktedirler eninde sonunda yenilmişlerdir.

Madem şiirle başladık, şiirle bitirelim. Divan şairi Sabit şöyle sesleniyor muhatabına:
“Sana her meclisinde söyler isem mülzem olmazsın
Değil kürsiye vaiz, arşa çıksan âdem olmazsın…”

Orhan Gökdemir / SOL

Yerel yönetim stratejisi - İLHAN CİHANER

Bir soru ile başlayayım: Ankara ve İstanbul başta olmak üzere tüm önemli belediyeler “muhalefetin” eline geçerse iktidar değişir mi?
En sadık AKP seçmeninden “rahatsız” MHP seçmenine, AKP’nin küskün kurucularından İYİ Parti karargâhına, sosyalist soldan CHP yöneticilerine, siyaseti takip eden akademisyen ve gazetecilerden HDP’li politikacılara kadar, bu soruya kolayca “evet” cevabı verebilecek kimse var mı?
Yerel seçimlerden sıfır belediye ile çıkmış bir AKP’nin (ve/veya MHP’nin) demokratik bir tepki göstererek Cumhurbaşkanlığı ve Parlamento seçimlerinin yenilenmesine karar vereceğine, ya da Erdoğan’ın istifa edeceğine inanan var mıdır?
24 Kasım’da yapılan yerel seçimlerde, elindeki 13 şehirden 7’sini kaybettiği için “demokrasi bize bir ders verdi” diyerek parti başkanlığını bırakan Tayvan devlet başkanının ya da oyu azaldığı için güvenoyu amaçlı istifa eden hükümet ve parti liderlerinin demokratikliğini Erdoğan’dan beklemek de saflığı aşan bir düşünce olacaktır.
Koalisyon bozulsa bile Cumhurbaşkanını (iktidarı) değişime zorlayacak parlamento çoğunluğu ve güvenoyu vs. gibi mekanizmaların olmadığı da ortada.
Unutmayalım ki yerel seçim sonuçlarının genel/cumhurbaşkanlığı seçimi gibi net bir şekilde “başarı-başarısızlık” gibi değerlendirilmesi her zaman mümkün olmuyor. Toplam oy oranı mı? Belediye sayısı mı? Genel seçimle mukayese mi? Neyi ölçüt alacağız belli değil. Gerçi açık yenilgiden bile başarı çıkaran siyaset erbabımız bir yol bulacaktır! 
Yerel seçimleri bile “beka kaygısına” tahvil eden iktidar, yargı sopası ve devlet olanakları ile toplumdan gelecek iktidar değişimi talebini de engellemeye çalışacaktır.
Yapılan ve yapılacak tüm seçimlerin meşruiyetini tartışmalı hale getiren gayri adil seçim koşulları ile seçim güvenliğine dair sorunlar da halen muhalefetin ilgi alanına girmiş değil. İşte iktidar YSK üyelerinin görev sürelerini kademeli olarak 2023’e kadar uzatıyor. Bunu seçimler daha adil ve güvenli koşullarda yapılsın diye yapmıyor herhalde!
Belediyelerin neredeyse yarısı epeydir “gasp edilmiş” durumda. İktidar seçim sonucunu beğenmediği belediyelere de el koyacağını ısrarla ilan ediyor. Belediyelerin nakit yönetimleri Tek Hazine Hesabı sistemine dâhil edildi. Cumhurbaşkanına dilediği belediyeye dilediği kadar bütçe aktarama yetkisi geliyor. Bu yetkilerle istenen belediyelerin nasıl felç edilebileceğini dert edinen parti var mı?
Tüm bunlar önümüzdeki yerel seçimleri ve sonrasını geleneksel bağlamından başka bir yere koymamız gerektiğini gösteriyor: Yerel seçimler iktidar mücadelesine katkı sunduğu ve “iktidar perspektifinin” parçası olduğu oranda önemlidir.
Geleneksel olarak temsil ettikleri seçmenle ilişkileri mecburiyet üzerinden devam eden, iktidar ve toplum tasarımı üzerinde uzlaşmamış partiler ve oluşumların adeta tek bir partiymiş gibi, “muhalefet” adı altında eşitlenmesi başarı getiremez. İktidarın geriletilmesini bile sağlamaz. 24 Haziranda denendi bu yöntem. Anlamsız bir şekilde “kazanılmış gibi davranılan” referandumda bile başarılı olmadı bu yaklaşım. 
İktidarın milleti/ulusu/halkı parçalayıp “kendisine oy vermeyen Kürt seçmen eşittir terörist” yaygarasına teslim olup, atanamayan AKP/MHP’lilerden ve şaibeli isimlerden aday seçerseniz belediyeyi kazansanız bile iktidara yaklaşmış olmazsınız. AKP yerine AK Parti diyerek, türbe ziyaret ederek, AKP’nin dışladığı kişilerden medet umarak, faşizm eleştirisi yapanları kınayarak, deneysel halkla ilişkiler maceralarına girerek olsa olsa kendi seçmeninizi uzaklaştırırsınız. Umutsuzluğa düşürürsünüz.
Bazı vurguları tekrar olan bu yazının amacı umutsuzluğu artırmak değil. Tam tersi, kadroları ve giderek sinsi bir şekilde zihinleri ele geçiren ideolojik bir “saldırıya” karşı çıkma çağrısı ve uyarısı. 
Umarım faydası olur.
 İLHAN CİHANER / BİRGÜN

Yeni bir halkçılık için - DENİZ YILDIRIM

19. yüzyılın son çeyreği. Jön Türk aydını, mücadeleyi önce kültürel halkçılık ile büyütüyor. Bu amaçla tüm baskılara rağmen yazıyor, yayımlıyor. Gazete çıkarıyor. Ağır baskı döneminde sadece Anadolu dışında çıkan Jön Türk gazetesi sayısı 150’yi aşıyor. Namık Kemal yasaklı ama “Vatan nasıl kurtarılır?” diyerek çareler arayan yurtsever öncü kuşak, geceleri okul yatakhanelerinde ezberden Namık Kemal şiiri okuyor. Sürgün ediliyor, hücreye atılıyor; gazeteler Saray sansürüne uğruyor, ama yılmıyor. Hürriyet ve halk egemenliği aşkı, en ağır baskı döneminde önce yeni kuşak öncü aydınlar arasında gelişiyor. Mustafa Kemal aydınlığı bu birikime dayanıyor. Bu ilk aşama. 
Amaçları anayasal, demokratik yönetim. 
İyi de nasıl? 
İki yol var; bu kurtuluş reçetesi ya Saray eliyle uygulanacak ya da halkçılıkla, halkı kazanarak. Saray’dan çare gelmiyor; aksine sorunun kaynağı orası. Öyleyse halkı kazanmalı. Fakat zorluk çok. Okuryazarlık düşük; aydının dili halk dilinden uzak. “Halka doğru” hareketleri böyle başlıyor. Dilde sadeleşme, halkın gündemini öğrenme, öğrenip somut çözümler üretme, hekimiyle, öğretmeniyle, şairiyle gidip hayatı değiştirme arayışı yayılıyor. Yani siyasi hedefler için, önce kültürel halkçılık gelişiyor. 
Sonuç başarılı. 
Yeni öncü aydınlar “kültürel iktidar”ı siyasi iktidar olmadan, hem de istibdat devrinde ele geçiriyor. Bir Abdülhamit paşası, Rumeli’den geçtiği telgrafta “Buralarda ben hariç herkes Meşrutiyetçi” diyebiliyor. Çünkü Türkiye’nin yeni halkçı aydını, sadece yol göstermeyle, teoriyle değil, yazdığını, söylediğini bizzat hayatın içinde, halka dokunarak gerçekleştirme sınavlarından geçiyor. Öncü aydın “Birbirimize bildiklerimizi anlatarak mı kazanacağız” sorusunu sorduğunda, içinden çıktığı halka yöneliyor. Pratisyen, uygulayan oluyor.
 
Kültürel halkçılık, siyasi halkçılığa böyle varıyor. Siyasi halkçılık, Yusuf Akçura’nın ifadesiyle demokratizm; Tunalı Hilmi’nin deyişiyle ahali hâkimiyeti, Ziya Gökalp’in anlayışıyla demokrasi; yani siyasi ayrıcalıkların kaldırılması. Ülkenin Saray’dan keyfe göre değil, Meclis’ten, halk egemenliğine ve anayasaya dayanarak yönetilmesi arzusunun programı. Meşrutiyet’ten Cumhuriyet Devrimi’ne böyle uzanıyoruz. 

Kurtuluş Savaşı’nı halkı kazanarak, kongreler ve Meclis eliyle zafere ulaştırıyoruz. O yasaklı Namık Kemal şiirlerini ezberleyen genç Mustafa Kemal devrimciliği tarihi ilerletiyor. 
Fakat bir eksik var: İktisadi halkçılık. Şefik HüsnüNâzım Hikmet ve başta 
Şevket Süreyya olmak üzere Kadrocular, kültürel ve siyasal halkçılığa destek veriyor. Ama uyarıyorlar; Türkiye halkçılığı ekonomik olarak dışlanmış halka dayanmalı; kültürel alana sıkışmamalı. Yapılanlar iktisadi halkçılık ile tamamlanmalı. “Köylüye toprak, işçiye insanca yaşam” diyorlar. 
Uyarıları net: Eğer dışlananları, ezilenleri “halk adına” konuştuğunu iddia eden baskıcı kuvvetlere teslim edersek, her şey geriye döner. Öyle de oluyor. Demokrat Parti böyle bir popülizmle geliyor; AKP böyle bir popülizmle gelip rejimi “halka dayanıyoruz” mesajıyla çökertiyor. 

Kültürelden siyasala uzanarak kazandık; iktisadi halkçılığı yok sayarak kaybettik. Özeti budur. 


Şimdi yeniden başlama aşamasındayız. 


Son yazıda, “baskı gücüne, iktidara sahip olanlar her şartta kültürel iktidarı da elinde tutar mı” diye sormuştum. Bu yazı, tarihe dayalı “hayır” yazısı. 


Ama bugün başka zorluklar var. En ağır baskı döneminde 150 gazete çıkaran Jön Türk aydını bir yanda; elde kalan 2-3 gazeteye, satın alarak bile destek vermeyen “bitti bu iş” tutukluğu diğer yanda. “Kültürel iktidar”ı ele geçirmek, nasıl kaybettiğimizi doğru saptamakla mümkün. 
Tek sorumlu iktidar mı, baskı mı? 
Bunu aşmalıyız. Siyaset, sabahtan akşama Erdoğan’ı konuşmakla değil; halkın biriken sorunlarına kendi olanak ve kabiliyetlerimiz ekseninde sorun çözücü toplumsal müdahaleler yapmakla halkçılık zeminine girer. 


Doktor bir gününü yoksul mahallelere ayırdığında; öğretmen, velisini ziyaret edip evindeki dertlere çare aradığında; şair, Atatürk’ün Nâzım’a öğütlediği gibi  “gayeli şiir” yazdığında; gençler, sanatçılar okullara kütüphane kurmak için aydın birikimini seferber ettiğinde; hakları için direnen işçiler bu birikimler etrafında desteklendiğinde, iş cinayetine kurban giden işçinin evine uğradığımızda; çocuğunu yitirmiş sıvasız evlerdeki ana-babaları yalnız bırakmadığımızda, gündelik sorunlara dokunduğumuzda doğacak yeni halkçılık. Bu, öncü birikimdeki “bir işe yaramama” kötümserliğiyle mücadele için de ilaç. 

Şikâyet yerine bir yerden başlasak, ne dersiniz? 150 yıl öncesine göre birikimimiz daha mı az ki!

Deniz Yıldırım / CUMHURİYET

Ergenekon kumpasındaki kedicikler - Murat AĞIREL

Benim de sanığı olduğum Kumpas davası olan "Ergenekon"un Perşembe günü duruşması vardı. Kumpas davası hakkında 30 Kasım 2018 tarihinde savcı mütalaasını vermiş ve "Böyle bir örgütün varlığı kanıtlanamadı" demişti.

Gözaltına alındığım 23 Eylül 2008 tarihinden bu yana tam 10 yılı aşkın bir süre geçti.Her duruşmada bu davanın kumpas olduğunu haykırdık. Sonunda doğru ortaya çıktı ve sanıkların büyük bölümü için beraat istendi.

Kurt kışı geçirmesine geçirir de yediği ayazı unutmaz...
Bu dava bizlerin şahsına değil Türk Ordusu ve Türk Milletinin şahsına açılmış bir kumpas davasıydı.Yaşadıklarımızı, yaşatanları asla unutmadık, unutmayacağız, unutturmayacağız. Bu da böyle bilinsin.

Kumpas davalarında can veren Yarbay Ali Tatar'ın, Kuddusi Okkır'ın, İlhan Selçuk'un, Türkan Saylan'ın, Berk Erden'in, Engin Aydın'ın, Murat Özenalp'in, Cem Aziz Çakmak'ın ahları bu kumpası kuranların üzerindedir.Bu kumpasta yer alan herkesin ifşa edilmesi hukuk önünde bedel ödetmekten ziyade Türk ordusuna ve Türk milletine kurulan kumpasın kimler tarafından, hangi ülke ajanları ve gizli örgütleri ile birlikte düzenlendiğinin ortaya çıkarılması tarihî bir zorunluluk.

Ajanlar ve gizli örgütlerden bahsetmişken...

Dava süreci boyunca ilgiyle takip ettiğim ve son dönemlerde adını sıkça duyduğumuz Adnan Oktar ve Kedicikler ile ilgili kumpas davasında tutuklanan Serdar Öztürk'ün iddialarından bahsetmek isterim sizlere.

Ama önce şu bilgiyi hatırlamakta fayda var!

Adnan Oktar grubuna, geçen Temmuz ayında bir operasyon düzenlendi. Operasyon sonucunda "suç işlemek amacıyla örgüt kurma, çocukların cinsel istismarı, cinsel saldırı, reşit olmayanla cinsel ilişki, çocuğun kaçırılması veya alıkonulması cinsel taciz, şantaj, kişiyi hürriyetinden yoksun kılma, siyasi ve askerî casusluk, dinî inanç ve duyguların istismar edilmesi suretiyle dolandırıcılık" gibi bir dizi iddialar gruba yöneltildi. Gözaltına alınan kişilerin çoğu tutuklandı.Benim dikkat çekeceğim kısım ise davanın nedenleri arasında bulunan "siyasi ve askerî casusluk" iddiası.

Şimdi...

Dönelim Ergenekon kumpasına.
Serdar Öztürk, tutuklanmadan önce yine aynı davada tutuklu bulunan Emekli Albay Levent Göktaş'ın avukatıydı. Bürosunda, "İrticayla Mücadele Eylem Planı"nın ıslak imzalı belgesi bulunduğu iddiasıyla tutuklanmıştı.

Mahkemedeki savunmasında, Adnan Oktar'a yakınlığıyla bilinen Ayşegül Hûma Babuna ve Aylin Atmaca isimli kadınların bürosuna gelmesinden sonra bu komploya maruz kaldığını anlatmıştı. 4 yıl tutuklu yargılanan Öztürk ile Babuna ve Atmaca birbirlerine karşılıklı iftira davası açmıştı. Neydi o iddialar?

Hemen hatırlatalım;
Avukat Serdar Öztürk, F Tipi polislerin kendilerine kumpas kurduğunu, bazı operasyonlarda Adnan Oktar'ın kızlarını kullandığını ileri sürmüştü. Öztürk, Babuna ile Atmaca'nın bu sebeple ofisini sahte isimle arayıp kendisini avukat olarak tutmak istediklerini, görüşme sonrasında ise tutuklandığını iddia etmişti.
Daha önce Oktarcılarla davalık olan Öztürk şunları söylemişti;
"3 ay önce Emniyet'ten, Adnan Oktar ve cemaati hakkında İsrail'le olan bağlantılarını istediler, telefon kayıtlarını ve numaralarını verdim. Askerî casusluk yaptıklarını düşündüğümü söyledim. Gerekçelerini, nedenlerini, somut olguları anlattım. Bilgi verdim, elimdeki delilleri istediler, ben de söz konusu kişilerin askerî casusluk yaptıklarını, 'Ergenekon Soruşturmaları' sürecinde Fethullahçılar'la ortak hareket ettiklerini, Fethullahçılar'ın hedef seçtiği kişilerin evlerinde ve iş yerlerinde söz konusu kadınlara keşif yaptırıldığı dolayısıyla cemaatin aynı zamanda bir casusluk teşkilatı olduğunu, Adnan Hoca'nın da bu kişilerle birlikte hareket ettiklerini, İsrail tarafından finans edildiklerini, İsrail'de hahamlarla yakın ilişkilerinin olduğunu, MOSSAD'ın hahamları bu tip operasyonlarda kullandıklarının bilindiğini anlattım."

Aydınlık Gazetesinin 11 Aralık 2014 tarihli haberi aynen şöyle:
"Adnan Oktar'ın kedicikleri olarak bilinen kadınların F-tipi polisler ve üst düzey cemaat yöneticileri ile sıkı irtibat içinde olduğu ortaya çıktı. Oktar'la birlikte program yapan Ayşegül Babuna ve Aylin Atmaca'nın; F-tipi emniyet müdürleri ile çok sayıda görüşme yaptığı HTS kayıtları ile belgelendi. Telefon görüşmelerinin gerçekleştiği 2009 yılında; Babuna ve Atmaca'nın ziyaret ettiği isimler Ergenekon operasyonları ile bir bir tutuklanmıştı. Avukatlar Levent Göktaş, Hüseyin Buzoğlu, Necdet Okçu ve Serdar Öztürk; Babuna ve Atmaca'nın ziyaretlerinin ardından tutuklanan isimler. Avukat Öztürk'ün açtığı davaya gönderilen HTS kayıtları bütün trafiği ortaya döktü. Oktar'ın kedicikleri; 2009 yılında Ergenekon operasyonlarını yöneten Terörle Mücadele Şube Müdürü Ömer Köse ile irtibat halindeydi.
Emniyet Genel Müdürlüğü Güvenlik Daire Başkanı Bekir Akarsu da kediciklerin görüştüğü kişilerden. Köse de Akarsu da F-tipi polislere yönelik operasyonlarda tutuklandı. Babuna ve Akarsu ile görüşenler arasında tertiplerde yönlendiren Emniyet İstihbarat Dairesi'ndeki Tamer ve Murat isimli amirler de dikkat çekiyor. Aynı dönemde cemaatin üst düzey imamı Ş. A. T.'nin kediciklerle görüşmeleri de HTS kayıtlarına girdi."

Serdar Öztürk'ü ziyaret eden Babuna ve Atmaca aynı zamanda Selahattin Önkibar'ı da ziyaret etmiş ve Önkibar da bunu köşesine taşımıştı.

Haksız ithamlar ve suçlamalar ile ilgili yıllardır yargılanan ve ceza alan biri olarak, insanlar hakkında suç isnat etmekten imtina ettim.
Her zaman edeceğim de...

Avukat Serdar Öztürk'ün tüm iddiaları yargıya intikal etmiş ve öğrendiğimize göre Babuna ve Atmaca'nın avukatları FETÖ irtibatları hakkında susma hakkı kullanmış.

Ama yine de sormakta fayda var;
Ayşegül Babuna ve Aylin Atmaca iddia edildiği gibi kumpas davalarının öncü ajanları mıydı?
FETÖ firari sanıkları ile irtibatları var mıydı?

Bu iddiaların üzerine ciddiyetle gidilip gerçekler aydınlatılmalı. İddia edildiği gibi Adnan Oktar ve grubunun Ergenekon davaları ile bağlantısı, aldıkları yurt dışı yardımlar, yurt dışı bağlantıları ifşa edilmeli.

Edilmeli ki...

Türk milleti bu kumpası kuran herkesi öğrenmeli ve ezberlemeli.


Murat AĞIREL  / YENİÇAĞ