18 Mart 2024 Pazartesi

KISA KISA GÜNDEM BAŞLIKLARI - 18 MART 2024 -

 

Türkiye'nin internet hızı dünya ortalamasının ancak yarısında (Füsun Sarp Nebil-T24)

Gençler, geleceğinizi etkileyecek bu durumu farkına varın ve oyunuzu internetinizi böyle pahalı ve kalitesiz hale koyan AKP’ye vermeyin!

Şikayetvar 2 gün önce bir araştırma yayınladı ve internet servis sağlayıcılardan şikayetlerin 1 yıl öncesine nazaran yüzde 615 arttığını raporladı: “Dünyanın En Pahalı Ve En Yavaş İnternetini Kullanıyoruz” yorumları yapan kullanıcılar haklı. Çünkü yıllardır ülkemiz hız açısından 180+ ülke arasında 110'unculuklarda duruyor ve bu hız 180 ülkenin ortalamasının bile altında ve hatta dünya ortalamasının ancak yarısında.

Şubat 2024 ülkelerin internet hızları raporu yayınlandı. Raporu, dünyada internet hızlarının en çok ölçüldüğü  SpeedTest Global Index verilerinden hareketle değerlendiriyoruz.

Ülkemizde telekomünikasyon alanında üst kurul olan BTK'nın internet hızlarını ve yatırımlarını denetlememesi ve -asıl görevi olan tüketiciyi korumak açısından- fiber altyapı yatırımlarının önünü açmayışı nedeniyle, bu analizi, kişilerin mobil ya da sabit internet hızlarını kontrol ettiği SpeedTest'den bakıyoruz. Şimdilerde bu platformun yaptığı ölçüm sayısı 50 trilyon'a ulaşmış.

Türkiye SpeedTest Indeksinde Şubat 2024 ayında mobilde 68 ve sabitte 111'inci sırada

SpeedTest sayfasında, her ayın ortalarında bir önceki ayın raporu yayınlanıyor. Şubat 2024 rakamı yeni yayınlandı. Bu Index, hem mobil telefon üzerinden internet hızı, hem de sabit (yani ADSL ya da fiber) internet hızı'nı veriyor. Mobil tarafta 155 ülke sıralanmış. Sabit tarafta ise 183 ülke var. Index, ülkelerden bu sunucuda hızlarını test edenlerin durumunu veriyor.

Şimdi şöyle bir bakalım Global Internet hız indeksinde, Türkiye'nin durumu nedir?

Mobilde dünya ortalamasının yüzde 26,4; en yüksek hızın yüzde 86,9 altında hıza sahibiz

Şubat 2024 itibariyle; 

  1. Mobilde 37,7 Mbps ile dünya 68'incisiyiz.
  2. Dünya ortalamalarına göre duruma bakarsak; mobilde dünya ortalamasının bile yüzde 26,4 altındayız,
  3. Dünyanın en hızlı bağlantılara göre ise Katar mobilde 286,42 Mbps ile dünya birincisi. Biz bunun ancak yüzde 13,1'i kadar hıza sahibiniz.

Buna görsel olarak da bakalım; gördüğünüz gibi gri çubuk ile işaretlenen Türkiye, ortalamanın altında ve en hızlının çok çok altında.

Şubat 2024 itibariyle; 

  1. Sabitte 41,9 Mbps ile dünya 111'incisiyiz.
  2. Dünya ortalamalarına göre duruma bakarsak; sabitte yüzde 54,6 aşağıdayız.
  3. Dünyanın en hızlı bağlantılara göre bakarsak; sabit internette 286,66 Mbps ile Singapur dünya birincisi. Biz onun ancak yüzde 14,6'si kadar hıza sahibiz.

Buna görsel olarak da bakalım; gördüğünüz gibi yeşil çubuk ile işaretlenen Türkiye, ortalamanın yarısından çok, en hızlının ancak 15'de biri kadar sabit internet hızına sahip.

Çin ile kıyaslarsak 3,9 milyon km fiberimiz olmalıydı ancak 600 bin km var

Ekonominin kullandığı araçların başında (mesela bankacılık ya da iş yerlerinin toplantıları, e-mailleri vs.) internet geliyor. Bu nedenle gelişmesi son derece önemli ama neden internet hızımız bu kadar geride kalıyor.

Çünkü ülkemizde 2010'dan bu yana telekom altyapısına yatırım yapılmıyor ve hatta yapmak isteyenler de engelleniyor. Bunun çözümü ise bir an önce bu yatırımların başlatılmasıdır. Hem mobil hem de sabit internetin altyapısı fiber optik kablolardır. Ülkemizde 3'üncü çeyrek raporlarına göre 600 bin km'ye yakın altyapı var.

Bir örnek olarak 1,4 milyar vatandaşı olan Çin'in geçenlerde açıkladığı fiber optik altyapısına bakalım... Çin'in 64,32 milyon km fiber optik şebekesi olduğu raporlandı. Yani vatandaş başına 46 metre fiber kablo döşenmiş. Bunu ülkemizin 84,78 milyon olarak açıklanan nüfüsu ile çarparsak; 3,9 milyon km fiber optik altyapımız olmalıydı ama şu anda bunun ancak 6,5'da biri kadar şebekemiz var. Maalesef...

AKP'nin beceremediği alanlardan bir tanesi de internet

Bazılarına göre AKP bir şeyler yapıyor. Ben bunu göremiyorum. Ekonomide de, dış ilişkilerde de, eğitimde de, sağlıkta da, diğer her şeyde de ve tabii ki telekomünikasyonda da...

Bunun ispatı yukarıda. Halbuki internet eğitimde, sağlıkta, finansta ve en önemlisi iş dünyasında önemli bir araç. Ekonomimiz nasıl kötüye gidiyorsa, internetimiz de gitgide daha kötüye gidiyor. Yıllardır böyle.

Yerel seçimler yaklaşıyor. Gençler, geleceğinizi etkileyecek bu durumu farkına varın ve oyunuzu internetinizi böyle pahalı ve kalitesiz hale koyan AKP’ye vermeyin!

AP, Avrupalı liderleri "diktatörlere para yağdırmakla" suçlamıştı; 7.4 milyar Euro'luk AB-Mısır anlaşmasının bugün imzalanması bekleniyor (T24)

Avrupalı liderler, Avrupa Birliği'nin yasama organı Avrupa Parlamentosu'nun kendilerini "diktatörlere para yağdırmakla" suçlamasından günler sonra Mısır'la 7.4 milyar Euro'luk bir anlaşma imzalamaya hazırlanıyor. AB-Mısır stratejik partnerliği, Brüksel'in sığınmacıların Akdeniz'i geçmesini önlemek için attığı en yeni adım olacak. Anlaşma, Tunus ile 150 milyon Euro'luk tartışmalı göç ve ekonomi anlaşmasının yürürlüğe girmesinden bir yıl sonra imzalanacak. (https://t24.com.tr/haber/ap-avrupali-liderleri-diktatorlere-para-yagdirmakla-suclamisti-7-4-milyar-euro-luk-ab-misir-anlasmasinin-bugun-imzalanmasi-bekleniyor,1156405)

TİP duyurdu: Gökhan Zan'ın adaylığını geri çekiyoruz (duvaR)

TİP, Hatay Büyükşehir Belediye Başkanı adayı Gökhan Zan'ın adaylığını geri çektiklerini duyurdu: Partimizin asla tasvip etmeyeceği ilişkilere girdiğine dair çeşitli iddialar tarafımıza ulaşmıştır...(https://www.gazeteduvar.com.tr/tip-duyurdu-gokhan-zanin-adayligini-geri-cekiyoruz-haber-1677313)

Gökhan Zan'dan ilk açıklama: Tehdit ve şantaja maruz kaldım (duvaR)

TİP'in adaylığını geri çektiği Gökhan Zan'dan ilk açıklama geldi: Tehdit ve şantaja maruz kaldım. Boyun eğmedim. Suç duyurusunda bulundum.(https://www.gazeteduvar.com.tr/gokhan-zandan-ilk-aciklama-tehdit-ve-santaja-maruz-kaldim-haber-1677315

Gökhan Zan iddiası: 5 milyon dolar ve TRT'de yorumculuk pazarlığı...(duvaR)

İsmail Saymaz, TİP yetkilileri ve Gökhan Zan'la yaptığı konuşmayı anlattı: TİP'e iki ses kaydı ulaştı. Zan ilkini tamamen reddetti, "spor yorumculuğu" pazarlığı yapılan ikincisini kısmen doğruladı.(https://www.gazeteduvar.com.tr/gokhan-zan-iddiasi-5-milyon-dolar-ve-trtde-yorumculuk-pazarligi-haber-1677319)

T24 KÖŞEBAŞI - 18 MART 2024 -

 

Şimşek’in KDV planı (Murat Batı)

Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek geçen gün BloombergHT-Habertürk’te, Pazar günü de Kanal 7’de röportaj verdi. Cumhurbaşkanı yardımcısı Cevdet Yılmaz da 9 Mart Cumartesi gecesi Habertürk TV’de benzer şeyleri söyledi.

Bu röportajların hepsinde hem Şimşek hem de Yılmaz KDV genel oranının  değişmeyeceğini özellikle vurguladı. İlk başta kulağa çok hoş gelen bu cümleyi doğru anlamak gerekiyor.

Çünkü KDV açısından genel oran yüzde 20’dir. KDV açısından ayrıca iki ayrı oranın (yüzde 1 ve yüzde 10) uygulandığı iki ayrı liste daha bulunmaktadır: (I) ve (II) sayılı liste. 

(I) sayılı listede genel olarak bazı gıda ürünleri bulunmakta ve bu listede olan ürünler için KDV oranı yüzde 1 uygulanmaktadır.  

Diğeri (II) sayılı listedir ve (II) sayılı listede konaklama, eğitim gibi ürünler bulunmadır. Bu listede olan ürünler için KDV oranı yüzde 10 uygulanmaktadır. 

(I) ve (II) sayılı listede olmayan ürünler için ise genel oran olan yüzde 20  uygulanmaktadır. Örneğin; otomobiller ne (I) ne de (II) sayılı listede yer aldığından otomobil teslimlerinde genel oran yani yüzde 20 uygulanmaktadır. 

Şimşek ve Yılmaz, genel oranı değiştirmeyeceğini söyledi ancak (I) ile (II) sayılı listede sayılan ürünler bu listeden çıkarılırsa bu ürünlerin KDV oranı direkt yüzde 20’ye yükselecektir. Örneğin; konaklama hizmetleri (II) sayılı listede bulunmakta ve bu konaklama hizmetinden (otel) yüzde 10 KDV hesaplanmaktadır. Şayet konaklama hizmeti (II) sayılı listeden çıkarılırsa konaklama hizmetinde KDV yüzde 20’ye yükselmiş olacaktır. 

Ya da şeker, (I) sayılı listede bulunmakta ve şekerden yüzde 1 KDV alınmaktadır. Şayet şeker (I) sayılı listeden çıkarılırsa şekerden alınan KDV de yüzde 20’ye yükselmiş olacaktır. Yani KDV (%1) dahil kilogram fiyatı 100 TL olan şeker (I) sayılı listeden çıkarılırsa yeni KDV (%20) oranı dahil fiyatı 118,81 TL olacaktır.

Özetle; Şimşek, genel oranı değiştirmeyecek ama KDV listelerini daraltır yani bu ürünleri listeden çıkarırsa bu ürünlerin oranı da yükselmiş olacaktır. 

Benzer durum 7 Temmuz 2023 günü 7346 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yapılmıştı. Sabun şampuan, deterjan, dezenfektanlar, ıslak mendil (sabun, deterjan veya solüsyon emdirilmiş olsun olmasın), tuvalet kâğıdı, kâğıt havlu, kâğıt mendil ve peçete de (II) sayılı listedeydi, (II) sayılı listeden çıkarıldı ve KDV oranı da yüzde 20’ye yükselmişti. Tarih tekerrür eder mi? Bekleyip göreceğiz.

KDV oranı yüzde 1 olan (I sayılı listedeki) ürünler 

Yumurta, çay, kahve, baharat, kuruyemişşeker, tuz, su, soda, süt, mineral sular, musluktan akan su, et, balık, krema, tereyağı, peynir, makarna, ekmek, pastakek, bisküviçikolata, baklavakadayıfkurabiye, turşu ve  konservelerreçellerjölelersoslar, çorbalar, et suları,  dondurmasosis,  sebze ve meyveler, bunların tohum, çekirdek ve sporları, nane, şeker kamışı, pamuk tohumu ve çiğiti, yağlı tohum ve meyvelerin un ve kaba unlarıkümes hayvanları, buğday, bulgur, arpa, mısır, yulaf, çavdar, darı, çeltik, pirinç, soya, kuru fasulye, kuru barbunya, kuru bakla, nohut, mercimek, patates, kuru soğan, sarımsak, zeytin, zeytinyağı, küçük ve büyükbaş hayvanlar (arılar dahil), meyan kökü, meyan balı, meyan hülasası, çöven, sumak yaprağı, defne yaprağı, ıhlamur, kekik, adaçayı, mahlep, kimyon, susam, anason, haşhaş tohumu, rezene tohumu, süpürge teli ve tohumu ile bunlardan mamul süpürgeler, kapari (kebere), harnup (keçiboynuzu), harnup çekirdeği, zerdali çekirdeği, kayısı çekirdeği, kişniş, acıbadem, kuzu göbeği mantar, şeker pancarı, cenaze hizmetleri, gazete ve dergiler, tohumluk ve fidanlar vs.

KDV oranı yüzde 10 olan (II sayılı listedeki) mal ve hizmetler 

Lokanta, restoran, kafeterya, pastane, çay bahçesi, kebapçı ve benzeri yerlerde sunulan hizmetler, atık su, elektrik, otel (konaklama) hizmetleri, pamuklu, yünlü, ipekli, sentetik, suni veya bunların karışımlarından örme dahil her nevi mensucat (pamuk, keten, ipek, sentetik, suni, kauçuk iplik, lif ve benzerleriyle, hayvan kıllarıyla, dokumaya elverişli maddelerle veya bunların karışımları ile birlikte; el tezgahlarında veya diğer şekillerde dokunsun dokunmasın, ağartılmış, boyanmış, baskılı vb. şekillerde olsun olmasın), emdirilmiş, sıvanmış, kaplanmış veya lamine edilmiş dokumaya elverişli mensucat, dokunmamış mensucat, vatka, keçe ile her nevi dantela, kordela, kordon ve işlemeler, iç ve dış giyim eşyası (şapka, kravat, kaşkol, şal, eşarp, kemer, çorap, eldiven vb. dahil), omuz vatkası, astar, apolet, ilikleme tertibatı, cep, kol, yaka, rozet ve fırfır ile bunların benzerleri, havlubornozperde (montaj ve hareket ettirici mekanizması kısmen alüminyum, plastik ve benzeri malzeme içerenler dahil), çarşaf, yastık, yorgan, battaniye, uyku tulumu, her türlü kılıf ve örtüler ile bunların benzeri ev tekstil ürünleri (taşıtlarda kullanılanlar dahil) (yataklar hariç) ile kıymetli taş ve madenler hariç her nevi maddeden mamul fermuar, çıtçıt, düğme, kopça, boncuk ve benzerleri, işlenmiş post, deri ve köseleler ile bunların taklitleri ve bunlardan mamul giyim eşyası (şapka, kemer, kravat, eldiven ve benzerleri dahil), ayakkabı, terlik, çizme ve benzerleri, çanta, bavul, valiz ve benzerleri, halı, kilim, diş fırçası, diş macunu, sinema, tiyatro, opera, operet, bale, müze giriş ücretleri, üniversite ve yüksekokullar ile 5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu, 2828 sayılı Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Kanunu ve 573 sayılı Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname kapsamında verilen eğitim ve öğretim hizmetleri, "Okul Servis Araçları Hizmet Yönetmeliği" kapsamında verilen öğrenci taşıma servis hizmetleri ile "Özel Öğrenci Yurtları Yönetmeliği" hükümlerine tabi yurtlarda verilen hizmetler,  insan gıdası olarak kullanılan mamalar, kadın pedi, bebek bezi, yaşlı, sakat ve düşkünler için bakım ve huzurevleri ile yetimhanelerde verilen hizmetler, 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu ve 1136 sayılı Avukatlık Kanununda yer alan adli yardım ve adli müzaharet hükümleri kapsamında verilen avukatlık hizmetleri ile aile mahkemeleri, tüketici mahkemeleri ve çocuk mahkemelerinin görev alanına giren davalar ve işler, vesayet davaları ve işleri; bu davalara bağlı kanun yolları; iş uyuşmazlıklarında dava şartı olarak arabuluculuk ile bunlara bağlı ilamlı icra takipleri kapsamında verilen avukatlık hizmetleri vs. 

Ve hayati soru: Hangi ürünler bu listeden çıkarılacak? 

Bu sorunun cevabı elbette bizde değil ama tahminlerimi sizinle paylaşayım. 

(I) sayılı listede bulunan ürünler temel gıda maddeleri olması nedeniyle bu listedeki ürünlere çok dokunulacağına ihtimal vermiyorum ama obeziteyle mücadele adına  şeker, makarna, pasta, kek, bisküvi, çikolata, baklava, kadayıf, kurabiye, konserveler, reçellerdondurma, sosis, şeker kamışı gibi ürünler (I) sayılı listeden çıkarılıp yüzde 20 genel orana tabi tutulabilir. 

(II) sayılı listede olan ürünlerin listeden çıkarılma ihtimali daha yüksek. Özellikle  elektrik, restoran, lokanta, kafe, otel, tekstil, listeye tabi avukatlık hizmetleri gibi mal ve hizmetlerin liste dışına çıkartılarak yüzde 20 genel orana tabi olma ihtimali olduğunu düşünüyorum. 

                                                       /././

İktidardan iki "başarılı (!)” icraat daha (Mustafa Durmuş)

Nas’ı referans göstererek faize karşı çıkanların, faiz lobilerini suçlayarak mütedeyyin dindar seçmenleri konsolide etmeyi başaranların böyle yüksek faizlerle borçlanma konusunda söyleyecek sözleri kalmadı mı artık?

Yerel seçimlere sayılı günler kala, ülkenin bakanları seçim alanlarında AKP-MHP iktidar blokunun adaylarına açıktan oy isterken, Hazine ve Maliye Bakanı da sosyal medyada bu kampanyaya ekonomideki başarıları anlatarak katkıda bulunuyor.

Euro tahvil ihracına 5 kat teklif

Öyle ki, Bakan M. Şimşek, birkaç gün önce gerçekleştirilen ve beş kattan fazla talep gelen 2 milyar Euroluk tahvil ihracının, “bu sene yatırım yapılabilir nota sahip ülke ihraçları dışında gerçekleşen ilk Euro ihracı olduğunu” belirterek, “bu başarılı ihraç, uluslararası yatırımcıların ülkemize olan güveninin, programımıza duyulan inancın açık bir göstergesidir” ifadesini kullandı.

Ne acıdır ki bu ülkede bir zamanlar bu tür borçlanmaya ülke çıkarları açısından karşı çıkan söylemler daha egemen iken, şimdilerde “kolay dış borçlanmanın büyük bir başarı olarak takdim edildiği” bir dönemi yaşıyoruz.

Çünkü iktidarın bu söylemine gerçekte karşı çıkacak tek kesim olan sol partiler ve emek örgütleri çok güçsüzler, dolayısıyla da sesleri duyulmuyor. Böyle bir ortamda, küresel finansal sermayenin savunucuları ve sağcı politikacılar ve ekonomistler rahatça böyle bir borçlanmayı savunabiliyorlar.

‘Akbaba Fonlar’ın ülkeye olan ilgisi

Oysa bu tür borçları ülkeye verenler ülke sevdalısı değiller. Bunu veren ve uluslararası düzeyde “Akbaba Fonlar” olarak da adlandırılan ve örneğin Arjantin’deki borç temerrüdüne neden olan ve ülkeyi IMF kapısına götüren bu fonlar ve varlık yönetim şirketleri (BlackRock ve Fidelity gibi) bizim karakaşımız kara gözümüz için ülkemize gelmediğine göre, bu ilginin başka bir nedeni olmalı.

Bu neden, AKP-MHP iktidar blokunun, bu borçlanma karşılığında dünyanın şu anda çağdaş hiçbir hükümetinin sunmadığı kadar yüksek faiz getirisini sunması olmasın sakın?

Bakan Şimşek tweetinde hangi faiz oranlarından bu ihraçların yapıldığını belirtmiyor ama Bakanlığın konu ile ilgili basın açıklamasında bu bilgi mevcut. Buna göre,  21 Mayıs 2030 vadeli tahvillerin kupon oranı yüzde 5,875 ve getiri oranı yüzde 6,125. Ortalama getirinin yıllık yüzde 6,5 civarında olacağı tahmin ediliyor.  

Çağdaş ekonomiler bizim verdiğimiz faiz oranının yarısından borçlanabiliyor

Aşağıdaki grafikten de görülebileceği gibi, dünyada 10 yıllık euro tahvil faizi yüzde 3’ün altında seyrederken, biz bunun iki katı bir faiz ödemek zorundayız. Yani yabancı fonların ülkeye olan ilgisinin asıl nedeni Şimşek’in uygulamakta olduğu programa olan güvenden ziyade, ülkenin 300 olan CDS risk primi eklendikten sonra dahi, bu tahvillerin Avrupa’nın iç bir yerinde sunulmayan yükseklikte bir faiz getirisi sunuyor olması. Yabancı fonların ve büyük varlık yönetim şirketlerinin akbabalar gibi üşüşmelerinin nedeni bu olsa gerek.

Bedeli çocuklarımız ödeyecek

Diğer taraftan bu borçlanmanın bedelini, yıllar boyunca, vergi mükellefleri olarak bizler ödeyeceğiz ve gelecekte çocuklarımız ödeyecek. Bu yüzden de “bu programla hiç olmazsa ülkeye döviz geliyor” diye naif bir savunu içine girmemek gerekiyor. Asıl sorulması gereken soru “ülkeyi bu hale kimlerin ve neden getirdiği” sorusudur.

Ülkenin mevcut dış borç stokunun 480 milyar doları, 1 yıl vadeli dış borcunun ise 226 milyar doları aştığını biliyoruz. Kısaca bu yüksek faizli borçlarla borç stokları daha da artarken, omuzlarımızdaki borç yükü de ağırlaşacak.

Şimdi soralım: “Emperyalist sömürüye boyun eğmek ne zamandır başarı olarak kabul ediliyor, böyle yüksek bir tefeci faiziyle borçlanmak nasıl bir başarıdır?” Bu başarıyı bizim değil, borcu verenlerin başarı hanesine yazmak daha doğru olacaktır.

Hani Nas vardı?

Ayrıca Nas’ı referans göstererek faize karşı çıkanların, faiz lobilerini suçlayarak mütedeyyin dindar seçmenleri konsolide etmeyi başaranların böyle yüksek faizlerle borçlanma konusunda söyleyecek sözleri kalmadı mı artık?

Merkezi Yönetim Bütçesi açığı şubatta azaldı

İkinci başarı (!) ise bütçe gerçekleşmelerinde sağlanmış. Hazine ve Maliye Bakanlığı’nca hazırlanan bütçe gerçekleşmeleri raporuna göre, Şubat 2024 merkezi yönetim bütçe açığı geçen yıla göre yüzde 10 azalmış ve 154 milyar TL; Ocak-Şubat 2024’te ise (2 aylık) 304 milyar TL olmuş.

Buraya kadar tablo iyi gibi gözüküyor ama bütçe açığı gerçek durumu gösterme konusunda yetersiz bir ölçüdür. Onun yerine Hazine nakit açığına bakılması gerekir. Anlık gerçek durumu en iyi bu Hazine nakit açığı gösterir.

Aşağıdaki tablodan görülebileceği gibi, Şubat ayındaki Hazine nakit açığı 198 milyar TL ve Ocak-Şubat Hazine nakit açığı (2 aylık) 405 milyar TL olmuş. Yani bir ayda 64 milyar TL, iki ayda 100 milyar TL’nin üstünde Hazine’de nakit açığı var.

Seçim ekonomisi harcamaları arttı

Kısaca, piyasaya iki ayda 100 milyar TL’den fazla ekstradan nakit sürülmüş. Neden acaba? Yaklaşan yerel seçimler öncesinde ekonomide suni bir rahatlık yaratarak kendi seçmenlerini konsolide etme çabası mı söz konusu? Bu neden, normalde daha sonra yapılacak olan bazı kamu ödemelerini öne çekerek Hazine’nin kaynaklarını seçim ekonomisi için kullanmak olmasın sakın?

Bu nakit açığı da kuşkusuz borçlanma ile karşılanmış. Nitekim Ocak-Şubat aylarında Hazine toplamda net 269 milyar TL’lik bir borçlanma yapmak zorunda kalmış. Bu borç da yine vergi mükellefleri olarak bizler tarafından ödenecek, çocuklarımıza kötü bir miras olarak kalacak.

Ayrıntılara bakınca, Bakan Şimşek’in (adını koymadan) uygulamakta olduğu tipik bir IMF programının toplum yararına herhangi bir başarısından söz edebilmek mümkün değildir.

Bu program net bir emperyalist finans sermayeye teslimiyet programıdır ve işçi sınıfı ve tüm emekçilere bedel ödetmeyi hedefleyen egemen sınıfların yürütmekte oldukları sınıf savaşının sonuçlarına sahiptir. Bu yüzden de bunu “başarılı” olarak nitelemek yerine, bütünüyle reddetmek gerekir.

(T24)



17 Mart 2024 Pazar

Evrensel GÜNDEM - 17 MART 2024 -

 Yoksullaştır ve yardıma muhtaç et! (Nuray Sancar)

                                                                                                                                                      Fotoğraf: Cem Öksüz/AA

Cumhurbaşkanı Erdoğan geçtiğimiz ay Hatay’da konuşurken ‘Merkezi yönetimle yerel yönetim el ele vermezse, dayanışma halinde olmazsa o şehre herhangi bir şey gelmez. Hatay’a geldi mi? Şu anda Hatay garip kaldı, mahzun kaldı. Şu anda Hatay’daki mevcut yerel yönetim maalesef şu deprem olayından sonra ‘Bad-el harab-ül Basra’ oldu’ demişti. 11 kentte milyonlarca insanı etkileyen felaketten bir yıl sonra yaraların sarılması ve kentlerin yeniden inşa edilmesi için devletin yapması gerekenleri oy şartına ve şantajına bağlıyordu.

Aslında her seçim döneminde bu tür şantajlar yapılıyor. Ama bu seferki öncekileri katlayan cinsten oldu. İnsanların bir yıldır çadır ve konteynerlerde kaldığı, vadedilen konutların çok azının yapıldığı ortadayken bu sözleri söylenebilmesini kolaylaştıran koşullar AKP’nin 22 yıllık iktidarı tarafından yaratılmıştır. Bu süre zarfında devletin, kendisini kimi sosyal hizmetlerden sorumlu gördüğü müktesebat adım adım tasfiye edildi. Ancak AKP’nin geçmişten bir miras aldığını da unutmamak gerekir. Erdoğan rejiminin yaptığı, 12 Eylül rejiminin devamındaki düzenlemelerin üstüne kat çıkmak oldu.

1986 yılında, Özal’ın ANAP’ı iktidardayken ‘Fak Fuk Fon’un Mecliste yoğun tartışmalara rağmen kabul edilmesi önemli bir başlangıçtır. ‘Fak Fuk Fon’, fakir fukara diye anılan yoksullara resmi bütçe dışındaki kaynaklardan Sosyal Yardım ve Destekleme Fonu olarak tanımlanmıştı. Fonun geliri de çeşitli tüketim vergileri biçiminde vatandaştan sağlanacaktı. Fak Fuk Fon macerası biriken paranın bir süre sonra yoksul ve kimsesiz insanlara değil sermayeye kaynak olarak aktarıldığının ortaya çıkmasıyla dağıldı.

Sosyal yardım kavramının gündeme gelmesi özelleştirmeler, düşük ücret politikası, emeklilik yaşının yükseltilmesi, sosyal hizmetler bakımından devlet harcamalarının kısılması gibi emekçileri köşeye sıkıştıran neoliberal kapitalizmin bir kazığıdır ve ‘Türk tipi’ ya da yerli-millileştirilerek uyarlanmıştır. Finans kurumları ve tekeller devletin sırtında yük olan sosyal politikaların terk edilmesini ve toplumsal dayanışmanın sivil topluma havale edilmesini ya da devlet dışı kaynaklar oluşturarak desteklenmesini dayatırken bunun yerli biçiminde, nüfusunun büyük çoğunluğu Müslüman olan, devleti Osmanlı kurumlarının geleneğine sahip bir ülkede adı geçen ‘sivil toplum’ vakıflar, fonlar, cemaatler ve nihayet AKP’nin yerel örgütleriyle belediyeleri olarak belirlendi. Yani devlet ‘sivil’liği de kimseye bırakmaya niyetli değildi. Bu süreçte işçi ve emekçilerin kazanımı olan dayanışma kurumları; sigorta ve emeklilik sistemleri yavaş yavaş bozuşturuldu. Buna karşı çıkabilecek sendikal örgütlerle sol birikim tasfiye edilmeye çalışıldı.

KOLİ KOLİ YARDIM

22 yıldır hemen hemen her yıl yapılan seçimlerden sonra AKP’nin seçimleri kazanmasının başlıca nedeni olarak halka dağıttığı yardımlara vurgu yapılır. Tek sebep bu değildir ama iktidar partisinin yerelden başlayarak kurduğu örgütlenme ağının başlıca harcının bu yardımlar olduğu da bir gerçektir. Halka kömürden, bakliyata, beyaz eşyadan temizlik malzemelerine kadar akla ne gelirse her şeyin dağıtıldığı, birçok yoksulun Yeşil Kart sahibi yapıldığı bu sistem oy karşılığında yardımların süreceği vaadiyle hayatta kalabildi.

Emek Partisi İl Başkanı Sema Barbaros’un mayıs 2023 seçimlerinden kısa bir süre önce saha çalışmalarından aktardıkları dikkate değerdir: “Devletten sosyal yardım alan kadınlar, seçim sürecinde AKP tarafından isimlerine ve adreslerine ulaşıldığını ve kendilerine aba altından sopa gösterildiğini iddia ediyor: ‘Bizim kaydımız her yerde var. Bize ulaşmak isteyen çok kolay ulaşıyormuş bunu anladık. AKP Kadın Kolları başkanı, kapı kapı dolaşarak, hatta bazılarımızı telefonla arayarak, konum isteyerek bir çalışma yürütüyor. Hem oy istiyor hem de ‘Yardımın kesilmesini istemiyorsan dediğimiz yere oy vereceksin’ diye mesajlar veriyor. Üstüne yetmiyor, bazı kadınlar oy vermez belki diye düşündüğünden, ‘Oyunun fotoğrafını çekip atacaksın’ diyor.”

Hakların tasfiyesine eşlik eden yardımların iktidar partisinin lütfuna dönüşmesi, yoksul seçmenlerin konsolidasyonunda kullanılması mevcut iktidarın alameti farikasıdır.

Giderek cemaatler, tarikatlar ve eşe dosta kurdurulan vakıflar da sivil toplum kümesine dahil edildiler. Fitre, zekat, kurban derisi, yoksula yardım gibi İslam dininin şerhleri arasında olan dayanışma biçimleri bu tür oluşumlar tarafından toplanmaya başladı. Bu sözde sivil ağ tek tek bireylerin alicenaplığını da kışkırtıyor ve yoksullar giderek daha fazla yardıma bağımlı hale getiriliyorlar. Askıda ekmek gibi uygulamalar, devletin bakmayı reddettiği SMA’lı çocuklar için kurulan kampanya stantları sosyal politikayı bireylerin vicdanına yüklemiş durumda.

AKP bir yandan kıdem tazminatına göz dikmişken, yaygınlaşan işsizlik karşısında da bir parmak bal olsun diye İşsizlik Fonu gibi merkezi fonlar da kurdu ancak buralarda biriken dolaylı vergiler ve kesintiler beşli çete ve benzerlerine sermaye desteği olarak aktarıldı. Depremden hemen sonra televizyondan naklen yayımlanan bağış parodisi ile toplanan milyonlarca liranın nereye gittiği belli değil. Ama toplumsal dayanışmayla toplanan yardımların devlet yardımıymış gibi dağıtıldığı, Kızılay’ın elindeki çadırları depremzedelere parayla sattığı da ortaya çıkmışken o paranın nerelerde kaybolduğunu tahmin etmek zor değil.  

SADAKA CUMHURİYETİ

Yardım artık bedelini halkın bir şekilde ödediği ‘sosyal politika’ taklidi haline gelmiş durumda. 2019 seçimlerinden itibaren büyükşehirlerin belediyelerini kazanan ana muhalefet partisi de bundan geri kalmıyor ve iktidardaki rakibiyle rekabet ediyor. Bundan 10 yıl önce 2012’de AKP’nin ‘alnımızın akıyla 9.5 yıl’ raporunda, ‘2 milyon aileye kömür dağıttık. 0-6 yaş grubundaki dar gelirli aile çocuklarının aşı ve doktor kontrolüne götürülmesi için annelere maddi destek sağladık. İhtiyaç sahibi vatandaşlarımıza 1 milyar lirayı aşan ayni ve maddi destek verdik. Doğumunu hastanede yapan dar gelirli kadınlarımızı, şehirde misafir ettik ve kendilerine nakdi ödeme yaptık. 973 Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfından, her ders yılı başında, dar gelirli aile çocuklarına giyim ve kırtasiye malzemesi temin edilmesi için 700 milyon liralık kaynak aktardık…’ açıklamaları yer alırken bugün İBB’nin sitesinde yardım alacakların sosyalyardim.ibb.gov.tr adresine giriş yapmaları öneriliyor. Yardımlar da sosyal destek kartı, eşya desteği, tersine göç desteği, süt desteği, bebe bisküvi desteği, halk ekmek desteği, askıda fatura, anne bebek destek paketi, eğitim destek paketi, tablet desteği, yeni doğan desteği gibi başlıklarla listeleniyor. İzmir Büyük Şehir Belediyesi ise ‘Nakdi eksikliklerden dolayı zorluk çeken öğrencilerle su ve doğal gaz faturalarını ödeyemeyen ihtiyaç sahiplerini HAYIRSEVERLERLE buluşturuyoruz’ duyurularını yapıyor.

Çünkü lütuf ve sadaka bir devlet politikası. Bir zamanlar hak olarak tanınan her şey için halktan el açması oyunu rehin bırakması bekleniyor. Yoksul halk yardım politikalarının kapsama alanı dışında kalmamak için korku, şantaj ve tehdit siyasetine boyun eğmek zorunda bırakılıyor. Belki çoluk çocuk iş bulabilir, belki bazı önceliklerim olur, ne kadar nedamet edersem o kadar yolumu bulurum aklının da inşa edildiği bir zemin bu. Seçimler ise devletin emekçilere güvenceli ve insanca bir yaşam sağlaması için yüklenmesi gereken sorumluluğu unutturmak için partiler arasında bir yarışa, rekabete dönüşmüş durumda.

Kısacası devlet politikası olarak yardım, karşılığının itaatla ödendiği bir kuşatma, yoksulluğu ve işsizliği her gün üreten kapitalizmin yeni bir tür şiddeti haline gelmiştir.

                                                            /././

Sadaka çarkı / Türkiye’nin dörtte biri doğrudan yardıma muhtaç hale getirildi

                               Tarsus Kaymakamlığının yardım araçlarına Erdoğan’ın pankartı asıldı.

Zirvedeki gelir eşitsizliği, büyüyen yoksulluk topluma sadaka ilişkisi ve kültürünü dayatmak için fırsata dönüştürülüyor. Evrensel Pazar sosyal yardım adı altındaki muhtaçlık düzenine mercek tutuyor.

Türkiye, tarihinin en ağır gelir eşitsizliğini yaşarken, büyüyen yoksulluk topluma sadaka ilişkisi ve kültürünü dayatmak için fırsata dönüştürülüyor. Emek mücadelelerinin kazanımı olan sosyal devletin tasfiyesi, ‘sosyal yardım’ adı altında muhtaçlık düzenini hakim hale getirdi.

ÖZELLEŞTİRME, DÜŞÜK ÜCRET, MEZARDA EMEKLİLİK

Yaklaşan yerel seçimler nedeniyle ‘sosyal yardımlar’ yeniden gündemde. On yıllardır süren özelleştirmeler, düşük ücret politikası, emeklilik yaşının yükseltilmesi, bütçede sosyal hizmet harcamalarının kısılması, çok geniş kesimleri temel yaşam gereksinimleri için muhtaç hale getiriyor. Burada da devreye siyasal iktidar ve ortakları giriyor. Sosyal yardımlar, emekçilerin ehlileştirilmesinin ve düzenin meşruiyet kazanmasının aracına dönüşüyor.

DÖRT BUÇUK MİLYON AİLE YARDIMA MUHTAÇ

2000’li yıllar Türkiye’sinde sosyal yardım adı altındaki yoksulluk yönetiminin hacmi giderek arttı. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığının 2022 verilerine göre kamu kurumları tarafından yapılan sosyal yardım harcaması 152 milyar liraya ulaştı. Ülke genelinde 4 buçuk milyona yakın hane yardıma muhtaç. Tarikatlar, dini vakıflar, hatta bazı kapitalistler, toplumdan çaldıklarının zerrelerini ‘hayırseverlik’ adı altında sadaka gibi dağıtıyor.

HALKIN PARASIYLA HALKA SİYASAL ŞANTAJ

Büyük bir sektöre dönüşen sosyal yardımlardaki artış “siyasi başarı” olarak sunuluyor. Seçimlerde ise yurttaşların siyasal iradesinin rehin alındığı bir şantaja dönüşüyor. Bir zamanlar kazanılmış olan haklar için halktan el açması, oyunu rehin bırakması bekleniyor. Bu çarkın hedefinde de öncelikle kadınlar var. Yardım ilişkisi kadınlar üzerinden kuruluyor. Sadaka düzeni ne yoksulluğa ne de kadınların yaşam koşullarının iyileştirilmesine çözüm oluyor.

                                                     /././

Harabe hayatlar değil, insan gibi yaşamak! (Hilal Tok)

Yardımlarla yoksulluğun çözülmediğini artık öğrendik. Gırla yardımı yapılıyor ama hâlâ aynı kişiler hatta daha fazlası yoksul. Kadınların güvenceli ve eşit olabileceği bir yaşam yardımlarla sağlanmaz.

2000’li yıllar Türkiye’sinde sosyal yardımların, sosyal politikalar içindeki payı giderek arttı. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığının 2022 verilerine göre kamu kurumları tarafından yapılan sosyal yardım harcaması 151.9 milyar lira. Ülke genelinde toplam 4 milyon 419 bin 286 hane sosyal yardımlardan faydalandı. İktidar sosyal yardımlardaki artışı “başarı” gibi sunarak yardımlardan faydalanan kadınların oylarına talip oluyor. Buna karşın “lütuf” gibi sunulan sosyal yardımlardaki artış ne yoksulluğa ne de kadınların yaşam koşullarının iyileştirilmesine çözüm oluyor.

Her geçen gün eğitim ve sağlık başta olmak üzere kamu hizmetleri piyasalaşırken işsizlik ve yoksulluk artıyor. Kadınların istihdam içindeki oranı erkeklerin ancak yarısı kadar. Sosyal politikaları “yardım”a indirgeyen iktidar, her türlü politikayla kadını dört duvar arasına sıkıştıracak uygulamaları devreye sokuyor. Devletin sırtlanması gereken engelli ve yaşlı bakım yükünü “aylık” ödemesi ile kadınların üzerine yıkan ve kadını eve daha çok bağlayan iktidarın sosyal politikaları, yoksulluğun hafifleştirilmesinden ziyade “yönetilebilir” olmasını; kışkırtılan “minnet” duygusu ile siyasal aidiyet ve “tamah ettirme”yi hedefliyor.

Bugün milyonlarca kadın yardımlarla ayakta kalmaya çalışıyor. Temel tüketim maddelerine gelen fahiş zamlar karşısında sosyal yardım ücretleri yaraya merhem dahi olamıyor. Derinleşen yoksulluk ve iktidarın “Biz gidersek yardımlarınız kesilir” propagandası yoksullardaki elindekinden olma korkusunu da büyütüyor.

DEĞERSİZ HİSSETTİRİYOR…

Sosyal yardımların sunulma biçimi ise kadınlar arasındaki “değersizlik” hissini artırıyor. Doç Dr. Özge Sanem Özateş Gelmez’in “Sosyal yardımların toplumsal cinsiyetli doğası” adlı makalesinde yardım alan kadınların yaşadığı değersizlik duygusuna dikkat çekici biçimde yer veriliyor. Sosyal demokrat refah rejimine rağmen İsveç’te gelir tespitine dayanan yardımlardan yararlananlar arasında güçsüzlük, umutsuzluk ve bağımlılık gibi duyguların oldukça yaygın olduğu ortaya konuluyor. Türkiye’de yardımların “vatandaşlık hakkı” ya da demokrasinin gereği değil iktidarın lütfu olarak görülmesi de değersizlik hissini doğuruyor.

MİNNET Mİ ETMELİ?

Yükümüz azalmıyor, sadaka mahiyetindeki yardımlarla refaha ulaşmıyoruz, aksine her geçen gün daha fazla dört duvar arasına sıkışmak zorunda kalıyoruz. Çünkü devlet “Evdeki yaşlına ya da engelli çocuğuna bakarsan, çalışmazsan yardım alabilirsin, minnet et!” diyor.

Bugün yardıma muhtaç hale getirilen kadınlar, “Ücretsiz kreş olsa çocuğumu gönderir çalışırım” derken önemli bir talep ortaya koyuyor. “Al gülüm ver gülüm” siyasetiyle kadınları haneye ve iktidara bağımlı kılan politikalar karşısında gerçekçi, güçlendirici, hak temelli sosyal politikalar; ücretsiz nitelikli kreşler, eşit istihdam olanakları, yaşanılabilir ücret mücadelenin önemli taleplerine dönüşüyor. Talepler etrafında mücadeleyi örmekten; kapı komşumuzdan, bant başındaki arkadaşımızdan başlayarak örgütlenmeye başlamaktan daha gerçekçi başka bir çözüm görünmüyor. 

YARDIM İÇİN KAPI KAPI DOLAŞAN KADINLAR

Nüfusunun önemli bölümünün sosyal yardıma bağımlı hale geldiği Pendik’te Esenyalı Kadın Dayanışma Derneği Başkanı Adile Doğan yardım alan kadınların deneyimlerinden örnekler aktarıyor. Özellikle boşanma aşamasındaki kadınların sorunlarına dikkat çekiyor: “4 çocuklu şiddet tehdidi altındaki bir kadının sosyal yardım başvurusu reddedildi. Uğraştı didindi, bir eğitim seti çıktı. Sosyal hizmetlerden personeller eve gidip kontrol ediyor. Eve çocukların babası girip çıkıyorsa yardım kesilir.”

Bir başka örnek: “Boşanma süreci devam eden, iş bulsa bile kocası iş yerini basıp tehdit eden ve işten attıran başka bir kadının çocukları hâlâ küçük, kirasını ödeyemiyor. 153’e kayıt oluşturduk, memur ‘Size daha önce yardım yaptığımız için yardımda bulunamıyoruz’ dedi. Kadının mevcut durumu değişmese bile yardım alamıyor.”

SEÇİM DÖNEMİ YARDIM ÇALIŞMASI

Ha deyince yardıma ulaşamayan kadınlar için tablonun seçim süreçlerinde değiştiğini de anlatıyor Doğan: “Dün pide dağıtan İBB personeli kapı aralarında ‘Sosyal yardım alıyor musunuz, kayıt oluşturalım’ diye not bırakarak hizmeti ayağa getirmişler. Yardım isteyen bütün kadınlara kayıt açtılar. Derneğe de geldiler, 3 günde 500 kişinin yardım talebi oldu. Bu ayağa hizmet seçim döneminde oldu, ilçe belediyesinde de böyle. AKP’li belediyelerin de koli hizmeti artmış durumda. Koliler dağıtıldığı yerlere gidip AKP’nin olmadığı koşullarda bu yardımların yapılmayacağını söylüyorlar. Şiddet gördüğü için taşınmak isteyen başka bir kadın yeni bir yaşam kurabilsin diye belediyeye başvurduk. Belediye ‘Sana 2 bin lira ve bir koli de erzak vereyim’ dedi. Kadın taşınmak istiyor, nakliye yardımı istiyor, şiddetten kurtulmak için çocuklarıyla güvence altında olacağı bir şehre yerleşmek istiyor ve hiç imkanı yok. O kadından şu an haber alamıyoruz, başına ne geldi bilmiyoruz. Bu kadının hayatının kurtulması 50 bin liralık bütçeye bakıyor. Ve belki bu bütçe çıkarılmayacağı için kadın göz göre göre öldürülecek. Devasa projeler yapan, patronlara vergi teşvikleri akıtan hükümet, kadını kendisini ölümle tehdit eden erkekle burun buruna yaşamaya itiyor.”

"YARDIMLARLA YOKSULLUĞUN ÇÖZÜLMEDİĞİNİ ARTIK ÖĞRENDİK"

Sosyal yardım politikasının kadınları ekonomik ve siyasi açıdan bağımlı hale getirdiğini söyleyen Doğan, “Sürekli bir hastaya yaşlıya, çocuğa bakmak durumundaki kadınlar sosyal yaşamdan kopuyor. Kadınlar uzun vadede depresyona girip hasta oluyorlar. Sağlık sorunu olmadığı müddetçe dışarı çıkamaz hale geliyor. Yardımlarla yoksulluğun çözülmediğini artık öğrendik. Gırla yardımı yapılıyor ama hâlâ aynı kişiler hatta daha fazlası yoksul. Kadınların güvenceli ve eşit olabileceği bir yaşam yardımlarla sağlanmaz. Kadınları güçlendirecek mekanizmalar şart.”

"YARDIM DEĞİL ÇALIŞABİLMEK İÇİN KREŞ İSTİYORUM"

Leyla’nın iki çocuğu var. Biri beş diğeri 3 yaşında. Eşi asgari ücretli bir tekstil işçisi. Küçükçekmece Belediyesinden gıda yardımı alıyor. İBB’den aldığı aylık nakdi destek 1200 lira. Üniversite mezunu Leyla, geçinebilmek için geceleri tekstil atölyesinde çalışıyor. Günlük yevmiyesi 700 lira. Gündüz eşi çalışıyor, o çocuklarına bakıyor. Gece eşi gelip çocuklarla kalıyor Leyla işe gidiyor. Günde 5 saat uyuyor. Eşinin sigortası olduğu için bakanlıktan, kaymakamlıktan yardım alamıyor. Belediyelerden aldığı yardımlarla da ancak birkaç haftalık gıda karşılanabiliyor. Leyla’nın isteği yardım değil, iş ve kreş: “Aldığımız 1200 lira yardım ile iki torba bile dolmuyor. Bizim atölyede gece hep benim gibi çocuğunu eşine bırakıp gelen kadınlar çalışıyor. En az 20 kadın var. Keşke kreş açsalar, ben de çalışsam. Yetmiyor bir asgari ücret.”

‘İNSANDA ÖZGÜVEN DE KALMIYOR’

Yardımın çare olmadığı noktada eve kapanmanın kadınları nasıl güçsüzleştirdiğini de anlatıyor Leyla: “Bir kadının bence kesinlikle çalışması lazım. Düşünün gece çalışmaya gitmeden önce bile eşim farklı davranıyordu. Şimdi bana destek oluyor. Ekonomik güvencemiz olmayınca erkekler tarafından eziliyoruz. ‘Nasıl olsa bana bağlılar’ diye bakıyorlar. Bu durum da bizi daha çok eve bağlıyor. 22 senedir iktidardalar, sorun devam ediyor. Bizim menfaatimizi düşünseler çalışma hayatına katılmamız için üzerimizdeki çocuk yükünü alırlardı. Nasıl, hangi koşullarda baktığımızla ilgilenmiyorlar. Eve kapanmak çok kötü bir şey. Dört duvar içinde bu bodrum kattayım hep. Özgüven kalmıyor insanda.”

                                                       /././

İşçi böyle kripto bataklığına saplanıyor (Murat Uysal)


Eskişehir’de Eti fabrikası işçisi Özcan Zenginol’un intiharına neden olan borcun arkasından kripto para coin çıktı. İşçi coinde kaybettikleri nedeniyle borçlandıkça borçlandı ve batağa saplandı.

Eskişehir’de bulunan Eti Kraker Fabrikasında 5 Mart günü Özcan Zenginol adlı bir işçi intihar etti. İntihar eden işçinin Eti’de çalışan mesai arkadaşları 2019’dan beri kripto borsasıyla ilgilendiğini, çok fazla borcu olduğunu ve arkasında bıraktığı notta borçlu olduğu insanlardan helallik istediğini anlattı.

Türkiye’de yaş ve gelir düzeyi fark etmeksizin her yurttaşın rahatlıkla ulaşabildiği kripto para borsası adeta bir balon gibi büyümeye devam ediyor. Paribu’nun araştırmalarına göre 2020 yılında yurttaşların sadece yüzde 16’sı tarafından bilinen kripto para kavramı 2023 yılında yüzde 99 seviyesine çıkmış durumda. Kripto para kaba işlem hacmi açısından Türkiye 2022 yılında 170 milyar doları aşan hacmiyle ABD, Hindistan ve Birleşik Krallık’ın ardından dünyada 4. sırada yer alıyor. Veriler, Türkiye’de iki insandan birinin Eti’de intihar eden işçinin de yaptığı gibi kripto para borsasına yatırım yaptığını söylüyor. Prof. Dr. Mustafa Durmuş, kripto para piyasasının işçiler ve emekçiler açısından bir ek gelir kapısı olarak görüldüğünü yetmeyen ücretlerini ikame etmek için bu yola girdiklerini söyleyerek kapitalist sistemin işçileri örgütlü mücadeleden koparmak için kripto para borsasına teşvik ettiğini anlattı.

‘EK GELİR İHTİYACI İŞÇİYİ KRİPTO BORSASINA İTİYOR’

İşçiler, ücretiyle geçinenler arasında kripto para borsasının yaygınlaşmasını üç temel ayağa oturtan Durmuş, işçilerin çok ciddi bir yoksulluk içerisinde olduklarını ve ek gelire ihtiyaç duyduklarını anlattı. Durmuş, “İşçiler, ek gelir yaratmaya çalışıyorlar çünkü ücretleri yetmiyor. Ayrıca artık krediler de daraltılmaya başlandı. İhtiyaç kredilerinin faizleri yüzde 100’leri aşar duruma geldi. Geçinebilmeleri için gerekli olan tutarı mevcut reel ücretleri ile karşılamaları mümkün değil. Bu nedenle işçiler yeni ek gelir arayışları içerisine giriyorlar. Bir diğer neden olarak yüksek enflasyon tasarrufların erimesine yol açıyor. İşçilerin zaten çok azı tasarruf yapabiliyor. Bunu da bir şekilde erimeyen yerlerde değerlendirmeye çalışıyor. Borsayı takip edebilmesi imkansız gibi bir şey daha büyük yatırımlar yapmaya bütçesi de yok bu nedenle kripto borsasına yöneliyorlar” dedi.

‘KAPİTALİST SİSTEM BİREYSEL KURTULUŞA TEŞVİK EDİYOR’

İşçilerin ev, araba ya da çocuklarına daha rahat bir gelecek hayaliyle bireysel kurtuluş yollarına başvurduğunu belirten Durmuş, “Sistem geçim zorlukları ve tasarrufun değerini korumaktan ziyade toplu mücadele, örgütlü mücadele yöntemlerinden işçi sınıfını uzaklaştırabilmek için bu kripto paraları teşvik ediyor. Böylece insanlar mücadeleden kopuyorlar. İşçi sınıfının normal koşullarda bu işlerle değil gelirini artıracak ve daha iyi bir yaşam seviyesine ulaşabilecek bir örgütlü mücadele içerisine girmesi gerekirken mücadeleden vazgeçiyor ve bütün zamanını, aklını, fikrini bir kripto parayla zengin olma hayaline harcıyor. Sistem bu şekilde işçi sınıfını uyutuyor” diye konuştu.

Durmuş, işçilerin kripto paranın büyüsüne kapıldığını, böyle bir büyüyle sadece kendi paralarını değil başkalarının parasını da bu kripto paralara yatırdığını anlattı. Durmuş, “Böylece kripto para borsası işçi için içinden çıkılmaz bir bataklığa dönüşüyor” dedi.

PİRİNCE GİDERKEN EVDEKİ BULGURDAN DA OLMAK

İstanbul Büyükşehir Belediyesi bünyesinde güvenlik görevlisi olarak çalışan Yusuf G. de kripto para borsasına yakasını kaptıran işçilerden sadece biri. Birkaç sene öncesine kadar kripto paranın ne olduğunu bilmediğini bugüne gelene kadar süreç içerisinde piyasaya dair birçok şey öğrendiğini anlatan Yusuf tüm birikimini kaybettiği olaya dair, “Devlet memuruna, polise, geçinemeyene yardım ediyoruz diye kandırdılar, hangi coine fırlayacak dedilerse yerle bir oldu. Ev hayalim vardı, şimdi hiçbir şeyim yok” diye anlatıyor.

‘ASKERİ, POLİSİ DOLANDIRMAYA GÜÇLERİ YETMEZ SANDIK’

Bir tanıdığının tavsiyesiyle kripto piyasasına girdiğini başta iyi paralar kazandığını anlatan Yusuf, “Biri iki yapmak istedim. Bunca zaman çalışmışım bir dikili ağacım yok. Aldığımız maaşla bir bu kadar daha çalışsam bir şey sahibi olamayacaktım. Umut ettim de girdim keşke girmez olaydım” diyor. Sosyal medyada çok takipçili hesaplar tarafından önerilen alt coinlere yatırım yaptığını söyleyen Yusuf, “Özellikle Telegram’da dönüyor bu işler, çünkü takip edilmesi mümkün değil, kimliğini ele vermiyor. Biz de duvar kağıdında Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın fotoğrafı var, memuru, askeri, polisi mutlu edeceğiz dedikleri için güvendik. Askeri, polisi dolandırmaya güçleri yetmez sandık, Sayın Cumhurbaşkanını bile oyunlarına alet etmişler” diye anlatıyor.

Coinlerde parasını kaybetmeden önce 160 bin lira birikimi olduğunu anlatan Yusuf, “Şimdi elimde hiçbir işe yaramayan coinler kaldı. Bir anda dip yaptı. Bu mesele yüzünden intihar edenler oldu. Daha eşime söyleyemedim, hakkım haram olsun nereye nasıl şikayet edeceğimi de bilmiyorum” diyor.

Kripto: İşçiye kurtuluş değil felaket / Andaç Aydın ARIDURU

Eskişehir’de yaşayan Özcan Zenginol 5 Mart Salı günü çalıştığı Eti Kraker Fabrikasının üçüncü katında intihar etti. Zenginol’un mesai arkadaşları Zenginol’un 5 yıldır Eti’de çalıştığını, borçlarından dolayı intihar ettiğini ve arkasında helallik istediği 45 kişinin isimlerinin yazdığı not bıraktığını anlattı.

Zenginol’un intiharının ardından çalıştığı Eti Kraker Fabrikasından da örgütlü olduğu Tek Gıda-İş’ten de bir açıklama gelmedi. Zenginol’un 2019 yılından beri kripto paralara yatırım yaptığını anlatan mesai arkadaşları, “Arkadaşımızın borçları nedeniyle kendi canına kıyacak noktaya gelmesi bizi hem üzüyor hem korkutuyor” dedi.

Eti’de çalışan işçiler kripto yatırımlarda kaybettiği parayı telafi etmek için sürekli borçlandığını sonra daha da batağa saplandığını anlattı.

Eti Kraker Fabrikası, Eskişehir’in en büyük fabrikalarından biri. Eti, görece saatlik ücretlerin yüksek ve sosyal hakların gelişkin olduğu bir fabrika. Buna rağmen Eti’de çalışan işçi kazandığı ücret yetmediğinden kripto para borsasına yöneliyor. Maalesef Zenginol gibi işçilerin sayısı az değil.

Genç kuşak işçiler arasında borsa, kripto para yatırımcılığı ve online bahis/kumar gibi yöntemlerle para kazanma çabası yaygın. Enflasyonun hızla yükseldiği ve kazançların gün gün eridiği bu ekonomik iklimde işçiler, ekstra bir kazanç elde etme çabası içerisinde oluyor. Böylesi bireysel kurtuluş yolları beraberinde büyük yıkımlar getiriyor. Giderek yaygınlaşan bu tekil ek getiri çabaları aslında tüm işçi ve emekçilerde ortak bir talebin varlığına işaret ediyor. İşçiler yoksulluk sınırının üzerinde insanca yaşanacak bir ücret istiyor. Bu acı örnekle karşımıza çıkan geçim derdi ve gelecek kaygısı dünya işçilerinin ve emekçilerinin ortak gerçeği iken insanca yaşanabilecek bir ücret talebi daha da yükseltmek gerekiyor.

                                                            /././

Milyonlar riskli konutlarda ama trilyonlar köprü ve otoyola aktı (Cem ŞİMŞEK)

Yerel seçime günler kaldı. Seçim tartışmaları özellikle İstanbul merkezli sürerken tartışmanın odağını ise partilerin yerel yönetim anlayışlarından ziyade adaylar ve adayların popülist vaatleri oluşturuyor. Özellikle 6 Şubat depremlerinin yaraları dahi sarılmamış; yıkıma uğrayan kentlerde insani barınma koşulları sağlanmamış, fay hattı üzerinde her an alarm veren kentlerde depreme karşı ciddi önlemler alınmamışken AKP’nin İBB Adayı Murat Kurum’un “5 yılda 650 bin yeni konut” vaadi yerel seçim tartışmalarının öne çıkan başlıklarından biri.

Ancak bu tartışma 22 yıldır ülkede iktidar olan AKP’nin güvenli ve insani barınma koşullarını, depreme dirençli kentleri bugüne kadar neden inşa etmediği ya da edemediği sorusuna yanıt veremiyor. Bu tartışmanın perspektifini genişletmeyi hedefleyen haberlerden biri bu hafta gazetemizin manşetine taşındı. Arkadaşımız Uğur Zengin’in “Bu parayla İstanbul 5 kere ihya olurdu” başlığıyla manşete taşınan haberi; iç edilen deprem ve özel tüketim vergilerine işaret ediyor. 1.5 milyonu İstanbul’da olmak üzere Türkiye’de toplam 6.8 milyon riskli konut bulunuyor. İktidarın iç ettiği vergi miktarı ise 15 trilyon lira. Bu miktar ülke genelindeki riskli tüm konutların yenilenmesine yetiyor.

Yerel seçim öncesi mercek tuttuğumuz bir diğer konu da belediyelerin kaynak aktarım aracı olarak kullandığı ihaleler… Defalarca kez Sayıştay raporlarına yansıyan ihale usulsüzlüklerine dair arkadaşımız Nisa Sude Demirel’e konuşan Gazeteci Çiğdem Toker, AKP’li yıllarda belediyelerde bir ihale yöntemi olmayan doğrudan temin yöntemine daha sık başvurulduğuna dikkat çekiyor ve uyarıyor: “Bu kamuoyuna açık olmuyor, rekabete de açık olmuyor, şeffaf da olmuyor.”

ERDOĞAN’DAN SEFERBERLİK ÇAĞRISI

Haftanın tartışma yaratan diğer bir gündemi ise Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın “Bu son seçimim” açıklaması oldu. Önce Erdoğan’ın meali aynıya gelen daha önceki açıklamaları sıralandı ardından açıklamanın amacı üzerine tartışmalar sürdü. Arkadaşımız Serpil İlgün’e konuşan Siyaset Bilimci Prof. Dr. Menderes Çınar, Erdoğan’ın bu çıkışını; varlığını, imkanlarını, fırsatlarını, tamamen kendisine borçlu “çıkar ortaklarına” dönük bir seferberlik çağrısı olarak yorumladı.

SIKIŞMIŞLIĞA PERDE: DİPLOMATİK TEMASLAR

AKP ve diğer burjuva politik akımların yıllardır uygulayageldiği üzere iç politikada yaşanan sıkışmışlığın perdesi de yine dış politikada hız verilen diplomatik ataklar ve manevralar. Özellikle Dışişleri Bakanı Hakan Fidan ve MİT Başkanı İbrahim Kalın’ın geçtiğimiz hafta ABD’de gerçekleştirdiği temasların ardından bölge diplomasisine hız verildi. Erdoğan’ın 12 yıl sonra Irak’a gideceği açıklandı. Erdoğan’ın ziyareti öncesi de Milli Savunma Bakanı, Dışişleri Bakanı ve MİT Başkanı Bağdat’ta düzenlenen güvenlik zirvesine katıldı. Ardından Fidan; Bakü’de Gürcistan ve Azerbaycanlı mevkidaşlarıyla görüştü.

Arkadaşımız Birkan Bulut’un haberine göre iç siyasete yıllardır ‘yerli-milli’ söylemi pompalanan Türkiye’de, dışişlerinin son dönemdeki faaliyetleri, Karadeniz’in batısından Basra Körfezi’ne uzanan hatta adeta bir ‘NATO hilali’ oluşturuyor.

Irak ve Suriye sınır boyunda sürdürülen operasyonlar ve “güvenlik koridoru” tartışmalarının Türkiyeli işçi ve emekçilere faturası daha fazla ölüm. Operasyon, çatışma ve savaşların yarattığı fırsatları ise yerli ve yabancı silah tekelleri havada kapıyor. Bu durum SIPRI’nin geçen hafta yayımladığı rapora da yansıdı. Raporda yer alan verilere göre Türkiye bölgede savaşların bir an olsun dinmediği son 10 yılda silah ihracatını ikiye katlayarak dünyanın en büyük 11’inci silah ihracatçısı konumuna geldi.

                                                    /././

Niğdeli besiciler: Kurbanda koyun 15 bin TL'yi bulur 

Niğdeli besiciler: “Maliyet arttı, mazota ve yeme çalışıyoruz. Mazota güç yetmiyor. Kazanmıyoruz. Bu yıl kurban 15 bini bulur.”

CHP Niğde Milletvekili ve Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyon üyesi Ömer Fethi Gürer, küçükbaş hayvancılık yapan sürü sahipleri ile görüştü. Sürü sahipleri bu yıl kurban fiyatının 15 bin lirayı bulacağını ifade etti. Besiciler ayrıca yeme ve mazota çalıştıklarını söylerken hayvancılığın gittikçe küçüldüğüne dikkat çekti.

BESİCİDE BU İŞİ SÜRDÜRECEK HAL BIRAKMADILAR

Ömer Fethi Gürer, küçükbaş hayvancılığın yıllar içinde maliyetlerin artmasıyla birlikte giderek zorlaştığını ve özellikle yem ve mazot fiyatlarındaki artışların, bu işten para kazanamayan besicilerin sayısını hızla artırdığını ve bunun Niğde'de kurulan hayvan pazarına da yansıdığını belirtti.  

"MAZOTA VE YEME ÇALIŞIYORUZ"

Besici Cercis Özen, "Kazanmıyoruz, mazota çalışıyoruz, yeme çalışıyoruz. 50 kiloluk yem 500 lira" diyerek besicilerin durumuna dikkat çekerken  meralara ilişkin de "Eskiden meraya hayvan çıkıyordu. Kış uzun sürünce… Mera kalmadı. Biz yazın Temmuz ayında da yem yediriyoruz. Beslenme maliyetleri arttı. Mazota güç yetmiyor. Mazota, yeme çalışıyoruz” dedi.

CHP Milletvekili Ömer Fethi Gürer ise karşılaştığı tablo karşısında "Pazarlarda da talep düşüklüğü gözleniyor. Artık çoğu köyde ahırlar boşalmış durumda ve hayvancılığı sürdürebilen çok az kişi kalmış durumda. Küçükbaş hayvancılığın sorunları, sadece Niğde'de değil, ülke genelinde de benzer şekilde yaşanmaktadır. İktidar bu konuda acil önlemler alması ve sektöre destek vermesi gerekmektedir. Aksi halde, küçükbaş hayvancılığı bırakan sayısı hızla artacak, aynı zamanda köylerin sosyal dokusu da ciddi şekilde zarar görecektir” dedi.

(EVRENSEL)