Sayıştay; Emniyet’i, belediye şirketlerini denetleyemedi. Yüksek yargı bile hesap vermedi.
ortaya çıkmıştı . İlgili yasa uyarınca zamanında Sayıştay’a gerekli mali rapor, tablo , bilgi ve belgeler verilmediği için denetlenemeyen kurumlar arasında Yargıtay ve Danıştay da yer aldı. Sayıştay’ın iki kurumla ilgili raporlarında şu değerlendirmelere yer verildi : Danıştay: Denetlenen kamu idaresinin yönetimi , tabi olduğu muhasebestandart ve ilkelerine uygun olarak hazırlanmış olan mali rapor vetabloların doğru ve güvenilir bilgi içerecek şekilde zamanında Sayıştay’a sunulmasından sorumludur . Denetim görüşü oluşturabilmek için gerekli mali rapor ve tablolar ile bilgi ve belgeler , kamu idaresiyönetimi tarafından sağlanamadığı için Danıştay Başkanlığı’nın 2012yılına ilişkin mali rapor ve tabloları hakkında görüş bildirilememektedir. Yargıtay: Yargıtay Başkanlığı, bütçesine ilişkin mali rapor ve tablolarını ilgili
yönetmeliğe göre hazırlamaklasorumludur . Genel Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin
114’üncü maddesinde,merkezi yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin mali tablolarının Maliye Bakanlığı tarafından üretileceği belirtilmiştir . Maliye Bakanlığı’nca kurulan muhasebe sistemi (Say2000İ), genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri için kurumsal bazda Bilanço ve FaaliyetSonuçları Tablosu ’nu doğru bir şekilde üretmemektedir. Maliye Bakanlığı, tabloların oluşturulmasına imkân verecek yevmiye kayıtlarının,kurumsal bazda, 2013 yılı itibarıyla kaydedilmesine başlanacağını beyan etmiştir. Denetim görüşü oluşturabilmek için gerekli mali rapor vetablolar ile bilgi ve belgeler , kamu idaresi yönetimi tarafından sağlanamadığı için
Yargıtay Başkanlığı’nın 2012yılına ilişkin mali rapor ve tabloları hakkında görüş bildirilememektedir.
Sayıştay’ın gerekli belge ve bilgileri vermediği için denetleyemediği çok sayıda kurum arasında ikikurum dikkat çekti . Hükümetin çıkardığı yönetmelik, genelge ve tüzükleri denetleyen Danıştay ile adalet konusunda son sözü söyleyen Yargıtay’ın 2012yılı hesapları , gerekli mali rapor ve tablolar ile bilgi ve belgelerin verilmemesi ve Maliye Bakanlığı’nın kayıt sistemini kurmaması nedeniyle denetlenemedi. Sayıştay’ın TBMM’ye sunduğu 2012 yılı raporlarında, Başbakanlık başta olmak üzere çok sayıda bakanlık ile kamu kurum ve kuruluşlarının
denetlenemediği yönetmeliğe göre hazırlamakla
114’üncü maddesinde,
Yargıtay Başkanlığı’nın 2012
Belediye şirketleri denetimsiz
ayıştay’ın 2012 yılında belediyelerin ticari şirketlerini denetleyemediğiortaya çıktı . Sayıştay Başkanı Recai Akyel ilk kez Sayıştay denetimine giren belediye şirketlerinin denetimi ile ilgili olarak, denetim rehberleri hazırlanıp pilot uygulamalar henüz yapılamadığından 2012 denetim
programı kapsamına alınamadığını bildirdi. CHP Grup Başkanvekili Akif Hamzaçebi’nin Sayıştay denetim raporları ile ilgili soru önergesine Sayıştay Başkanı Recai Akyel yanıt verdi. Hamzaçebi, İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin 2012 yılı bütçe ödeneğinin bağlı kurumlar da eklendiğinde 12 milyar 383 milyon lira olduğunu, belediyenin 23 ticari şirketi de dahil olduğunda “İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ninkontrolündeki kaynağın 25 milyar lirayı aştığına” dikkat çekti . Buna karşın İstanbul Büyüşehir Belediyesi’nin 2012 yılı hesabının 3 denetçi tarafından denetlendiğine işaret eden Hamzaçebi, 2012 yılı bütçe ödeneği 15 milyon olan Devlet Personel Başkanlığı’nın 4 denetçi, 2012yılı bütçe ödeneği 772 milyon lira olan Ceza İnfaz Kurumu ’nun da 7 denetçi tarafından denetlendiğine ilişkin haberlerin doğru olup olmadığını sordu. Akyel yanıtında , 2012 yılı denetim programında İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin denetimi için 3 denetçi, İSKİ Genel Müdürlüğü ve İstanbul Elektrik, Tramvay ve Tünel İşletmeleri Genel Müdürlüğü’nün denetimi için de 3 denetçi olmak üzere İstanbul Büyükşehir Belediyesi ve bağlı idareleri için 6 denetçi görevlendirildiğinedikkat çekti . Hamzaçebi önergesinde, “Belediyelerin ticari şirketleri neden denetlenmemektedir” sorusuna da yanıt
istedi . ‘Stratejik davranıyoruz’ Akyel, yıllık denetim programının hazırlık aşamasında denetim alanındaki kamu idarelerinin sayıca çokluğu veişgücünün sınırlı olması da dikkate
alınarak stratejik davranıldığını,merkezi yönetim kapsamındaki idarelerin, sosyal
güvenlik kurumlarının , büyükşehir ve il belediyeleri ile il özel idarelerinin tamamına yakınının denetim programına her yıl alınırken, ilçe ve belde belediyeleri, belediye şirketleri ile diğer mahalli idarelerde belli periyotlarla tamamının incelenmesine olanak verecek bir yaklaşımlahareket edildiğini bildirdi Sayıştay denetiminin yasalar ve uluslararası denetim standartlarına göre hazırlanan denetim rehberlerine göre yürütülemesi gerektiğine işaret eden Akyel, “İlk kez Sayıştay denetimine giren belediye şirketlerinin denetimi konusunda denetim rehberleri
hazırlanıp pilot uygulamalar henüz yapılamadığından 2012 denetim programı kapsamına belediye şirketleri alınamamıştır” dedi.
alınarak stratejik davranıldığını,
hazırlanıp pilot uygulamalar henüz yapılamadığından 2012 denetim programı kapsamına belediye şirketleri alınamamıştır” dedi.
SAYIŞTAY EMNİYET’İ DE DENETLEYEMEDİ, KURUM BÜTÇESİNİ BİTİRİP EK BÜTÇE KULLANDI
Gaza para dayanmıyor
Sayıştay, gerekli bilgi ve belgeler gönderilmediği için Emniyet Genel Müdürlüğü’nün hesaplarını denetleyemedi. Emniyet’in geçen yılki bütçesinin tamamını harcayarak 1 milyar liralık yedek ödenek kullandığı anlaşıldı. Sayıştay’ın Emniyet Genel Müdürlüğü’ne ilişkin denetim raporunda, “Denetim görüşü oluşturabilmek için gerekli mali rapor ve tablolar ile ilgili bilgi ve
belgeler kamu idaresi yönetimi tarafından sağlanamadığı için Emniyet Genel Müdürlüğü
2012 yılına ilişkin mali rapor ve tabloları hakkında görüş bildirilememektedir” denildi. Raporda sadece Emniyet’e ilişkin bazı sayısal bilgiler yer aldı. Polis teşkilatının, 255 bin 239 personeli ile hizmet verdiği belirtilen raporda, “2011 yılında bir polis memuru ortalama 297 vatandaşa
hizmet verirken, 2012 yılı itibarıyla bu sayı 291’e düşmüştür” ifadesi kullanıldı. Emniyet’in bütçesini aşarak yedek ödenek kullandığı saptaması yapılan rapora göre, Emniyet Genel Müdürlüğü’ne 2012 yılında 12 milyar 119 milyon 314 bin TL ödenek tahsis edildi. Ancak mali
yıl içerisinde “birimlerin artan ihtiyaçları doğrultusunda” yedek ödenek alındı ve geçen yıl toplam 13 milyar 125 milyon 872 bin 117 TL harcama gerçekleştirildi. Bu harcamanın 1 milyar
360 milyon 40 bin 398 TL’sini mal ve hizmet giderleri oluşturdu. Silah, biber gazı, araç ve diğer gereçler bu giderlerin içinde yer aldı. Bu rakam çok sayıda bakanlığın bütçesini geride bıraktı.
belgeler kamu idaresi yönetimi tarafından sağlanamadığı için Emniyet Genel Müdürlüğü
2012 yılına ilişkin mali rapor ve tabloları hakkında görüş bildirilememektedir” denildi. Raporda sadece Emniyet’e ilişkin bazı sayısal bilgiler yer aldı. Polis teşkilatının, 255 bin 239 personeli ile hizmet verdiği belirtilen raporda, “2011 yılında bir polis memuru ortalama 297 vatandaşa
hizmet verirken, 2012 yılı itibarıyla bu sayı 291’e düşmüştür” ifadesi kullanıldı. Emniyet’in bütçesini aşarak yedek ödenek kullandığı saptaması yapılan rapora göre, Emniyet Genel Müdürlüğü’ne 2012 yılında 12 milyar 119 milyon 314 bin TL ödenek tahsis edildi. Ancak mali
yıl içerisinde “birimlerin artan ihtiyaçları doğrultusunda” yedek ödenek alındı ve geçen yıl toplam 13 milyar 125 milyon 872 bin 117 TL harcama gerçekleştirildi. Bu harcamanın 1 milyar
360 milyon 40 bin 398 TL’sini mal ve hizmet giderleri oluşturdu. Silah, biber gazı, araç ve diğer gereçler bu giderlerin içinde yer aldı. Bu rakam çok sayıda bakanlığın bütçesini geride bıraktı.
Cumhuriyet Portal.
18 Ekim 2013
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder