Mafya babasına kredi 4 yıl sonra itiraf edildi -SÖZCÜ-
Halkbank’ın Ayhan Bora Kaplan’la bağlantılı şirkete verdiği 550 milyon liralık kredi de Meclis’te soruldu. Halkbank Genel Müdürü doğruladı. “En sağlam kredilerimizden birisidir” diye savundu.(https://www.sozcu.com.tr/mafya-babasina-kredi-4-yil-sonra-itiraf-edildi-p190210)***
Lütfen deyip zararına satıldı -Veli Toprak/Sözcü-
Kiler Holding tarafından 2019’da 100 milyon dolara satılan ve 2023’te 48 milyon dolara yine Kiler Holding tarafından geri alınan Sapphire AVM TBMM’de tartışmalara neden oldu.
AKP eski Milletvekili Vahit Kiler’in sahibi olduğu Sapphire AVM, borcunun bir kısmının karşılığında 2019’un sonunda Halkbank tarafından 100 milyon dolara alınmıştı. 2023 yılının başında ise Kiler Holding’e yarı fiyatına yeniden satıldı. Sayıştay ise AVM için 78.9 milyon dolar değer biçti. Bu durum hatırlatılarak TBMM’de AVM’nin 48 milyon dolara satılarak kamu zararı oluştuğuna dikkat çekildi.(EKSPERTİZ DEĞERİNİN ALTINDA) Halkbank Genel Müdürü Osman Arslan ise AVM’yi borcuna karşılık aldıklarını, pandemi döneminde zarar edince elden çıkarmak zorunda kaldıklarını söyledi. Arslan, “Bize yük olunca ihaleye çıktık. Kimse almak istemedi. Biz de firmaya teklif edip ‘lütfen alın’ dedik, geri sattık” dedi. Meclis KİT Komisyonu’nda Halkbank hesapları ele alındı. CHP Çorum Milletvekili Mehmet Tahtasız, “Sapphire AVM Eylül 2022’de satışa çıktı ve Ocak 2023’te satıldı. Halkbank borcuna karşılık aldığı AVM’yi yine aynı şirkete Kiler Holding’e neredeyse yarı fiyatına, 48 milyon dolara sattı. Oysa ekspertiz değeri 78.9 milyon dolar” dedi.Halkbank Genel Müdürü ise bu satışı şöyle savunmaya çalıştı: “Bu firmada başka bankaların da alacağı vardı. Biz de alacağımızı varlık borç takasına konu ederken o günkü ekspertiz değerlerinin altında bir rakamla bunu değerlendirip tahsis ettik. Zaman içinde gayrimenkuldeki Halkbank sahiplik oranı arttı. Ziraat Bankası ile benzer gayrimenkul alışımız olmuştu. AVM’nin üzerindeki seyir terası ve aynı zamanda rezidanslar da alındı. Bahsedilen tutarın içinde rezidanslar da var. Zaman içerisinde rezidanslar satıldı ve alacağımızdan düştü.” ‘Yasalara aykırı değil’ iddiası Halkbank Genel Müdürü Osman Arslan şunları ifade etti: “AVM zarar edince firmaya biz teklif ettik. İşletemiyoruz, zarar ediyoruz. ‘Eğer durumunuz müsaitse, şartlar uygun ise bunu lütfen alın’ dedik. Yönetim kurulumuzun da onayıyla kredi alacağımızı artı faizlerini karşılayacak ve bunun da üzerinde bir rakamla tahsilat yapıldı. Bir kısmı peşin, vadeye bağlanan bölüm de faizsiz değil. AVM bizde kalsa, doğuracağı zararlar, artı bizim nakite ulaşmamamızın getirdiği sonuç çok daha büyük olacaktı. Bunun yasalara aykırı bir şey olduğunu düşünmüyoruz.”
***
İklim Kanunu Teklifi, TBMM'de kabul edildi: İşte ayrıntılar!-Cumhuriyet-
Muhalefet partilerinin karşı çıktığı İklim Kanunu TBMM Genel Kurulu'nda yapılan oylamayla yasalaştı. İşte kanun teklifinin ayrıntıları...
Yeşil büyüme vizyonu ve net sıfır emisyon hedefi doğrultusunda iklim değişikliğiyle mücadeleyi amaçlayan Kanun, iklim değişikliği ile mücadelede esas olan sera gazı emisyonlarının azaltılması ve iklim değişikliğine uyum faaliyetlerini, planlama ve uygulama araçlarını, gelirleri, izin ve denetim ile bunlara ilişkin yasal ve kurumsal çerçevenin usul ve esaslarını kapsıyor.
Kanunla, "Adil geçiş", "Birincil piyasa", "Denkleştirme", "Emisyon Ticaret Sistemi (ETS)", "Gömülü sera gazı emisyonları" ile "Gönüllü karbon piyasaları", "İklim adaleti" gibi tanımlar yer alıyor.
İklim değişikliğiyle mücadelede genel ilkelerin belirlendiği Kanuna göre, iklim değişikliği ile mücadelede Türkiye'nin "ortak fakat farklılaştırılmış sorumluluklar ve göreceli kabiliyetler" ilkesi dikkate alınarak, eşitlik, iklim adaleti, ihtiyatlılık, katılım, entegrasyon, sürdürülebilirlik, şeffaflık, adil geçiş ve ilerleme yaklaşımları esas alınacak.
Kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişiler, kamu yararı gözetilerek alınacak tedbirlere ve düzenlemelere süresinde uymakla ve bunları uygulamakla yükümlü olacak.
Ulusal Katkı Beyanında, net sıfır emisyon hedefi doğrultusunda ülkenin kalkınma öncelikleri ve özel koşulları göz önünde bulundurulacak ve bu çerçevede önlemler alınacak.
Sera gazı emisyonlarının azaltımı ve iklim değişikliğine uyum faaliyetlerine ilişkin ilerlemeler yıllık bazda İklim Değişikliği Başkanlığınca izlenecek.
Gerekli görülen tedbirlerin alınması amacıyla görev alanı dahilinde, kurumlar arası koordinasyonu sağlamak, faaliyetleri ve standartları belirlemek, gelişmeleri izlemek, karbon fiyatlandırmasına ilişkin piyasaya dayalı mekanizmaları düzenlemekle İklim Değişikliği Başkanlığı yetkili olacak.
Kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişiler, kendi yetki ve sorumlulukları çerçevesinde plan ve projeler yapacak, yaptıracak, uygulayacak, destekleyecek ve işbirliği yapacak.
Kişisel Verilerin Korunması Kanunu hükümleri saklı kalmak kaydıyla, İklim Değişikliği Başkanlığı, düzenlemenin uygulanmasına yönelik gerekli gördüğü bilgi, belge ve veriyi, kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişilerden doğrudan istemeye yetkili olacak. Kendilerinden bilgi ve belge talebinde bulunulanlar, bunları istenilen sürede bedelsiz olarak Başkanlıkla paylaşacak.
Başkanlık, kendi iş ve işlemleri için ihtiyaç duyduğu verileri de öncelikli olarak Ulusal Coğrafi Bilgi Platformundan temin edecek. Temin ettiği veriler ile kendi ürettiği verileri de kamu kurum ve kuruluşları ile paylaşılmak üzere Ulusal Coğrafi Bilgi Platformuna aktaracak.
İklim Değişikliği Başkanlığı, Ulusal Coğrafi Bilgi Platformunda bulunmayan verileri ilgili kamu kurum ve kuruluşları ile protokol yaparak temin edebilecek. Milli savunma ve milli güvenliğe ilişkin bilgi ve belgelerin paylaşılmasına dair usul ve esaslar Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı ve ilgili bakanlık tarafından müşterek belirlenecek.
Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı, sınırlarını açıkça belirlemek ve yazılı olmak kaydıyla gerektiğinde yetkilerini Başkanlığa devredebilecek.
İKLİM DEĞİŞİKLİĞİYLE MÜCADELE FAALİYETLERİ
Kanunla iklim değişikliğiyle mücadele faaliyetleri belirleniyor. Buna göre, sera gazı emisyonları, Ulusal Katkı Beyanı, net sıfır emisyon hedefi ve İklim Değişikliği Başkanlığı tarafından yayımlanan veya güncellenen strateji ve eylem planları doğrultusunda azaltılacak.
Ulusal Katkı Beyanında sektörel bazda belirtilen sera gazı emisyonlarının azaltım faaliyetleri, ilgili kurum ve kuruluşlara mevzuatla verilen görev ve sorumluluklar dahilinde gerçekleştirilecek.
Ulusal Katkı Beyanında yer alan sektörel politikaların uygulanması ve hedeflere ulaşılması amacıyla ortaya çıkan ihtiyaçlar doğrultusunda ilgili kurum ve kuruluşların mevcut görev ve sorumlulukları gözden geçirilecek. Bu kapsamda Bakanlığın ve ilgili kurumların görüşü alınarak Ulusal Katkı Beyanı ve net sıfır emisyon hedefi çerçevesinde ilgili kamu kurum ve kuruluşlarınca düzenleme yapılabilecek.
İlgili kamu kurum ve kuruluşları, orta ve uzun dönemli hedeflerini içeren planlama araçlarını sera gazı emisyonlarının azaltım faaliyetleri çerçevesinde uyarlamak, hazırlamak, uygulamak, izlemek ve güncellemekle yükümlü olacak.
Kurum ve kuruluşlar, net sıfır emisyon hedefi ve döngüsel ekonomi yaklaşımı ile uyumlu olacak şekilde Ulusal Katkı Beyanında yer alan sektörlerde uygulanmak üzere, enerji, su ve hammadde verimliliği, kirliliğin kaynağında önlenmesi, yenilenebilir enerji kullanımının artırılması, ürünlerin, işletmelerin, kurum ve kuruluşların karbon ayak izinin azaltılması, alternatif temiz veya düşük karbonlu yakıtların ve ham maddelerin kullanımı, elektrifikasyonun yaygınlaştırılması, temiz teknolojilerin geliştirilmesi ve kullanımının artırılması gibi azaltım önlemlerinin alınması, bu önlemlerin adil geçiş gereklilikleri gözetilerek uygulanması ile sıfır atık sisteminin kurulması, uygulanması ve izlenmesiyle yükümlü olacak.
Net sıfır emisyon hedefinin sağlanmasına yönelik emisyonların dengelenmesi için orman, tarım, mera ve sulak alanlarda karbon yutağı kayıplarını engellemek üzere ilgili kurum ve kuruluşlarca tedbirler alınacak, yutak alanların ve korunan alanların korunarak artırılması sağlanacak.
Ulusal Katkı Beyanı, net sıfır emisyon hedefi ve İklim Değişikliği Başkanlığı tarafından yayımlanan veya güncellenen strateji ve eylem planları doğrultusunda, ilgili kurum ve kuruluşlarca iklim değişikliği ile ilişkili mevcut veya olası kayıp ve zararları önlemeye, riskleri en aza indirmeye veya fırsatlardan yararlanmaya yönelik uyum faaliyetleri gerçekleştirilecek.
Ayrıca Ulusal Katkı Beyanında yer alan iklim değişikliğine uyum faaliyetleri, kurum ve kuruluşlara mevzuatla verilen görev ve sorumlulukları dahilinde gerçekleştirilecek.
Ulusal Katkı Beyanında yer alan sektörel politikaların uygulanması ve hedeflere ulaşılması amacıyla ortaya çıkan ihtiyaçlar doğrultusunda ilgili kurum ve kuruluşların mevcut görev ve sorumlulukları gözden geçirilecek. Bu kapsamda Bakanlığın ve ilgili kurumların görüşü alınarak Ulusal Katkı Beyanı ve net sıfır emisyon hedefi çerçevesinde ilgili kamu kurum ve kuruluşlarca düzenleme yapılabilecek.
İlgili kamu kurum ve kuruluşları, ulusal ve yerel ölçekte iklim değişikliğine uyumla ilgili planlama araçları ile etkilenebilirlik ve risk analizlerini hazırlamak, hazırlatmak, hazırlanan bu araçları ve analizleri yatırım ve planlama faaliyetlerinde göz önünde bulundurmak ve bunları uygulamakla yükümlü olacak.
İklim değişikliğinin etkilerine karşı su kaynaklarının etkin yönetimini sağlamak üzere planlama araçları, ilgili kamu kurum ve kuruluşlarınca hazırlanacak ve uygulanacak.
İlgili kamu kurum ve kuruluşları tarafından iklim değişikliğinin ekosistemlere ve biyolojik çeşitliliğe etkilerinin azaltılması ve sürdürülebilir ekosistem yönetimi için tedbirler alınacak, denizel ve karasal korunan alanların muhafazası sağlanarak korunan alanların niteliği ve oranı yükseltilecek, iklim değişikliğinden etkilenen veya etkilenmesi muhtemel alanlarda arazi tahribatının dengelenmesi sağlanacak.
Çölleşme ve erozyonla mücadele ile ağaçlandırma ve toprak muhafaza kapsamında orman dışı alanlarda oluşturulan yutak alanların net sıfır emisyon hedefi doğrultusunda sürdürülebilir yönetimi sağlanacak.
İlgili kamu kurum ve kuruluşları tarafından tarım sektörünün sürdürülebilirliğini temin için iklim değişikliğine dirençli ürün deseni ile gıda güvenliğinin sağlanması hedefleri doğrultusunda, doğal kaynakların, ekosistemlerin ve biyolojik çeşitliliğin koruma kullanma dengesinin gözetilmesi ile ihtiyaç duyulan tekniklerin ve teknolojilerin yaygınlaştırılmasıyla, tarım sektöründe ekosistem temelli uyum yaklaşımını, doğa temelli çözümleri ve su bütçesini dikkate alan planlama araçları geliştirilecek ve buna uygun iklim değişikliğine dirençli uygulamalar yaygınlaştırılacak.
İklim değişikliğine bağlı afetlerin neden olduğu kayıp ve zararların azaltılması amacıyla risk değerlendirme, izleme, bilgilendirme ve erken uyarı sistemleri bütünleşik afet yönetimi esas alınarak geliştirilecek.
PLANLAMA VE UYGULAMA
Kurum ve kuruluşlarca hazırlanan plan, program, strateji, eylem planı ve sair politika belgelerinde, yeşil büyüme vizyonu ve net sıfır emisyon hedefi kapsamında iklim değişikliği ile mücadeleye yönelik İklim Değişikliği Başkanlığı tarafından yayımlanan strateji ve eylem planları ile belirlenen esaslar dikkate alınacak.
İklim değişikliği strateji ve eylem planları, sera gazı emisyonlarının azaltımı ve iklim değişikliğine uyum faaliyetlerinin gerçekleştirilmesi amacıyla İklim Değişikliği Başkanlığı koordinasyonunda, ilgili kurum ve kuruluşların işbirliği ile dönemsel olarak ulusal ölçekte hazırlanacak, uygulanacak, uygulaması izlenecek, değerlendirilecek ve gerektiğinde ulusal veya bölgesel ölçekte güncellenecek.
İlin şartlarına uygun olarak strateji, eylem ve uygulama alanlarını belirlemek ve bunların uygulanmasını sağlamak üzere her ilde vali başkanlığında, ilgili kurum ve kuruluşların varsa il veya bölge teşkilat temsilcileri ile yerel yönetimlerin temsilcilerinden oluşan İl İklim Değişikliği Koordinasyon Kurulu kurulacak. Kurulun sekretaryasını Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı taşra teşkilatı yürütecek, Kurulun çalışma usul ve esasları Bakanlıkça belirlenecek.
Yerel iklim değişikliği eylem planları, sera gazı emisyonlarının azaltımı ve iklim değişikliğine uyum amacıyla adil geçiş gereklilikleri gözetilerek her ilin bütüncül bir planı olacak şekilde vali koordinasyonunda, büyükşehirlerde büyükşehir belediyesi, diğer illerde il belediyesi ve il özel idaresi tarafından birlikte, ilgili kurum ve kuruluşların katılımıyla hazırlanacak veya hazırlatılacak ve karara bağlanmak üzere İl İklim Değişikliği Koordinasyon Kuruluna sunulacak.
Yerel iklim değişikliği eylem planlarının hazırlanması veya izlenmesi süreçlerinde, ilgili kurum ve kuruluşlar kendilerinden talep edilen belge, bilgi ve veriyi ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde paylaşacak.
Sektörel etkilenebilirlik ve risk analizleri, strateji ve eylem planlarına esas teşkil etmek üzere iklim modelleri kullanılarak dönemsel olarak Başkanlık tarafından hazırlanacak ve güncellenecek.
FİNANSAL ARAÇLARA İLİŞKİN ESASLAR
Kurum ve kuruluşlarca iklim değişikliği ile mücadele amacıyla yapılacak faaliyetler ve yatırımlar için iklim finansmanı ve iklim değişikliğiyle mücadele teşviki kaynaklarının geliştirilmesi, kullanılması, sigorta araçlarının geliştirilmesi, yeşil ve sürdürülebilir sermaye piyasası araçlarının, banka finansmanının ve diğer finansman araçlarının teşvik edilmesi esas olacak.
Döngüsel ekonomi hedefleri ve sıfır atık uygulamaları çerçevesinde ürünlerin yeniden kullanımı, atıkların yan ürün, alternatif hammadde olarak kullanılması ve geri dönüşüm, geri kazanım ile elde edilen ürünlerin zorunlu kullanım oranlarının belirlenmesine yönelik çalışmalar ilgili bakanlıklarla koordineli olarak Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından yapılacak ve buna dair destek mekanizmaları geliştirilecek.
İklim Değişikliği Başkanlığı, ulusal, sektörel ve tematik raporlar hazırlayacak; finansal kaynakları iklim değişikliği ile mücadele yatırımlarına yönlendirmeyi kolaylaştırmak üzere iklim değişikliği teşvik mekanizmaları geliştirecek, Türkiye Yeşil Taksonomisini kuracak ve yürütecek.
Türkiye Gümrük Bölgesinde ithal edilen malların gömülü sera gazı emisyonlarını ele almak için Sınırda Karbon Düzenleme Mekanizması (SKDM) kurulabilecek. SKDM'ye ilişkin raporlama, kapsam, içerik, usul ve esaslar ilgili bakanlıklarla koordineli olarak Ticaret Bakanlığı tarafından belirlenecek.
İlgili kurum ve kuruluşlarca hazırlanan planlama ve uygulama araçlarında teknolojik öz yeterlilik kapasitesinin artırılması öncelikli hedef olarak belirlenerek temiz teknolojilerin geliştirilmesi ve kullanımının yaygınlaştırılması esas olacak.
Başkanlık, karbon yakalama ve depolama teknolojileri, hidrojen teknolojisi gibi iklim değişikliği ile mücadeleye yönelik yeni teknolojik gelişmelerin takibi ile bu alanlardaki projelerin geliştirilmesi için ilgili kurumlarla işbirliği yapmaya, kurumların bu alanlarda çalışmalar yapmasını yönlendirmeye ve ilgili kurumlarla koordinasyon yapmaya yetkili olacak.
Başkanlığa bağlı ilgili kurumlarla koordineli olarak enstitüler ile araştırma ve uygulama merkezleri kurulabilecek.
Kurum ve kuruluşlarca, kamuoyu farkındalığının artırılması ve toplumun iklim değişikliğinin etkileri konusunda duyarlı hale getirilmesi için eğitim, bilinçlendirme ve kapasite geliştirme faaliyetleri gerçekleştirilecek.
Tüm eğitim düzeylerinde müfredat ve öğretim programlarının güncellenmesi ve yeşil iş gücünün yetiştirilmesi için gerekli çalışmalar ilgili bakanlıklarla koordineli olarak Milli Eğitim Bakanlığı ve Yükseköğretim Kurulunca yapılacak.
Uygulamaların usul ve esasları, Bakanlık görüşü alınarak Ulusal Katkı Beyanı, uzun dönemli iklim değişikliği politika belgeleri ve belirlenen net sıfır emisyon hedefi doğrultusunda sorumlulukları dahilinde ilgili kamu kurum ve kuruluşları tarafından belirlenecek.
***
Orandan önce zam açıklandı: Açlığa yolculuk -Birgün-
TÜİK’in bugün açıklayacağı enflasyon oranıyla milyonlarca yurttaşın alacağı zam oranı da belirlenecek. Milyonlar enflasyon oranlarının açıklanmasını beklerken tüketim kalemlerine zam, maaşlardan önce geldi.
Başta kamu emekçileri ve emekliler olmak üzere milyonlarca yurttaşın gözü bugün açıklanacak enflasyon oranlarında.
Rakamlarla oynadığı nedeniyle sürekli eleştirilen Türkiye ve İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından açıklanacak olan enflasyon aynı zamanda kamu emekçileri ile emeklilerin alacağı zam konusunda da belirleyici olacak.
KESK ve Tüm Emeklilerin Sendikası bugün TÜİK’in açıklamasının hemen ardından konuya ilişkin açıklamalar gerçekleştirecek. KESK, bugün 10.30’da TÜİK önünde eylem yapacak.

ZAMLAR ENFLASYON ORANINDAN DÜŞÜK
KESK MYK Üyesi Bahadır Bedricioğlu TÜİK’in şeffaf olmadığını ve düşük enflasyon oranı açıklayarak iktidar ile el ele halkı sefalete sürüklediğini belirtti. BirGün’e konuşan Bedricioğlu, şunları söyledi: “Yapılan zamlar, şu zamana kadar açıklanan enflasyon rakamlarının toplamından daha düşük bir puanda. Tüm maaşların enflasyon rakamına göre belirlendiği bir ülkede TÜİK de Türkiye’nin en büyük işverenlerinden biri konumunda. Ürün enflasyonunun toplandığı madde sepeti 2022 yılından beri halkla paylaşılmıyor. Halk, verilen enflasyon oranlarının neye göre hesaplandığını bilmiyor. Halktan gizli hesaplama yapılıyor. Hükümet ve İMF el ele rakamlarla toplumu yoksulluğa ve sefalete itiyor. Doğalgaz zammının geç açıklanmasından ötürü, yapılan zam TÜİK’in verilerinin bir parçası değil ve bu sayede Haziran enflasyonundan puan kırılıyor. Maaşlara yapılan zamlar, devletin vergileriyle ilgili olarak arttırdığı oranlarla uygun değil. Yapılan zamlar bütün toplumu ilgilendiriyor. TÜİK, her yıl kira zamlarını yüzde olarak maaş zamlarından fazla öneriyor. Büyükşehirlerde ortalama bir kira 27 bin lirayı bulmuşken halkın büyük bir kısmı yoksulluk ve açlık sınırı ile yaşama derdinde.”
Bedricioğlu taleplerinin şunlar olduğunu dile getirdi: İnsanca ücret, güvenli istihdam, yoksulluk sınırının herkes için en alt maaş sınırı olarak belirlenmesi, halktan yana kamu hizmeti, grev haklarının güvence altına alınması.
EMEKLİLERİN KURTULUŞU ÖRGÜTLÜ MÜCADELEDE
Yurt genelinde eş zamanlı eylemler düzenleyecek olan Tüm Emekliler Sendikasının genel başkanı Zeynel Abidin Ergen ise emekli aylıklarının her geçen yıl eridiği bir ortamda, emeklilerin yaşadığı sorunların ancak örgütlü mücadele ile aşılabileceğinin altını çizdi. “Daha güçlü bir şekilde taleplerimizi seslendirebilmek, emeklilerin örgütlenmesini sağlayabilmek için 40’ı aşkın yerde, ülke genelinde sokak eylemleri yapacağız” diyen Ergen, şunları söyledi: “Enflasyon oranına göre yapılacak zammın yaşamlarımızda bir karşılığı yok. Özellikle gıda zamlarında bize yapılan zamlar enflasyon oranının altında kalıyor. Emekli maaşını insanca yaşama yetecek seviyeye getirmek, sendikal haklarımızın tanınması ve sağlığa kolay erişimin sağlanması öncelikli taleplerimiz. Aynı zamanda 30 yıl boyunca çalışmış bir emeklinin maaşının işe yeni girmiş, vasıfsız bir memur maaşına eşitlenmesini istiyoruz.
Seyyanen yapılacak zamların da emeklileri kapsaması şart.”
EMEKLİYE ADETA ÖL DİYORLAR!
CHP Malatya Milletvekili Veli Ağbaba da emeklilerin Temmuz’da alacakları zamla ilgili açıklama yaptı. Ağbaba, “Yapılması beklenen zammın emeklilere ‘öl’ demekten farkı yok” diyerek şu ifadeleri kullandı: “Enflasyon farkıyla 2 bin 500 lira civarı bir zam olacağı ve en düşük emekli maaşını 17 bin lira olarak teklif edeceklerini öngörüyoruz. Ancak bu emekliye öl demekten başka bir anlama gelmiyor. Teklife sonuna kadar karşı çıkacağız. Emeklinin yıllar içindeki kaybının telafi edilerek, kök maaşlarının asgari ücrete eşitlenmesi gerekiyor.”
***
SEFALET ÜCRETİ BUGÜN TESCİLLENECEK
Art arda gelen zamlarla her kalem hızla pahalanırken yurttaşın omuzlarındaki yük her geçen gün biraz daha ağırlaşıyor. Üstelik zam takvimleri, yurttaşın geçim mücadelesinden önce TÜİK tablolarını düşünerek şekilleniyor. İktidar, enflasyon hesaplamasında baz alınacak 6 aylık döneme girmemesi için zamları temmuz başına öteleyerek adeta “takvim mühendisliği” yaptı. Böylece TÜFE’ye dahil olmayacak bu yeni fiyat artışları, kamu emekçisi ve emekli maaşlarına yansıyacak zam oranlarını baskılayacak. Fakat yurttaş aybaşıyla birlikte fatura ödemelerinde, markette yeni fiyatlarla karşılaşacak.
ÖTV YİNE VURDU
Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) artışı doğrudan Yurt İçi Üretici Fiyat Endeksi’ndeki (Yİ-ÜFE) artıştan kaynaklanıyor. Mevcut sisteme göre her 6 ayda bir Yİ-ÜFE oranları üzerinden hesaplanan yeni ÖTV tutarları, akaryakıt ve tütün ürünlerinden alkollü içkilere kadar geniş bir listeyi kapsıyor. Ocak-Mayıs döneminde Yİ-ÜFE yüzde 12,92 olmuştu, haziran ayında da yüzde 1 ila 2 aralığında artması bekleniyor. Bu durumda akaryakıt, tütün ve alkol ürünlerine yüzde 14,61 oranında zam otomatik olarak yansıyacak. Beklenen zam oranı, benzinde 2,10 TL, motorinde 1,97 TL, LPG’de 1,61 TL fiyat artışı anlamına geliyor. Sigara paketlerinde de vergi yükü yaklaşık 8-10 TL artacak, maktu ve asgari vergiyle beraber bir paket sigaradaki toplam vergi 64,8 TL’yi bulacak. Rakıda ise ÖTV yaklaşık 200 TL artarak litrede 1565 TL’ye çıkacak. Böylece alkollü içkilerde verginin toplam fiyat içindeki payı daha da kabaracak.
SON ‘GAZ’ DEVAM
Ek zamlar dolaylı vergilerle sınırlı kalmadı. BOTAŞ’ın duyurusuna göre 2 Temmuz’dan itibaren konutlarda doğalgaz yüzde 24,6, sanayide yüzde 7,86 oranında zamlandı. Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu tarafından zamma dair yapılan açıklamada doğalgaz toptan satış fiyatlarında “bütçe hedefleri” doğrultusunda değişikliğe gidildiği söylendi. Kış gelmeden yapılan doğalgaz zammı şimdiden endişe yarattı. CHP Grup Başkanvekili Murat Emir, kararı, ‘1 ay önce ‘75 milyar metreküp doğalgaz bulduk’ dediler. Bulduğu gazı kullanmadan faturasını halka kesen iktidarın arsızlık yüzyılı son gaz devam" sözleriyle eleştirdi.
***
İSTANBUL’DA REKOR KİRAZDA
İstanbul Ticaret Odası’nın (İTO) Ücretliler Geçinme İndeksi’ndeki 336 üründen tam 180’inin fiyatı haziran ayında arttı. Kentte haziran ayında perakende fiyatı en fazla artan ürün yüzde 44,29 ile kiraz oldu. Onu yüzde 41,37 ile limon, yüzde 25,86 ile deniz-havuz kıyafetleri, yüzde 13,50 ile uçak bileti izledi. Gıda tarafında meyve suyu, soğuk çay, Antep fıstığı, elma ve patlıcan da çift haneli artış oranlarıyla dikkat çekti.
***
LeMan Dergisi'nin 4 çalışanı tutuklandı -Birgün-
LeMan Dergisi'ne "dini değerleri alenen aşağılama" suçlamasıyla başlatılan soruşturma kapsamında gözaltına alınan 4 çalışan, Çağlayan'daki İstanbul Adliyesi'ne götürüldü. Nöbetçi hakimliğe sevk edilen 4 çalışan, tutuklandı. Adalet Bakanı Yılmaz Tunç, 2 kişi hakkında yakalama kararı çıkarıldığını bildirdi.(https://www.birgun.net/haber/leman-dergisi-nin-4-calisani-tutuklandi-635380)
***
Cengiz Holding, Kazdağları’nı 240 günde çöle çevirdi -Gamze ELÇİ/SÖZCÜ-
Çanakkale Bayramiç’e bağlı Hacıbekirler köyünde maden sahası hızla genişletildi Ağaç katliamı yürek sızlattı, köylüler maden yasasının geçmemesi için savaşıyor.(https://www.sozcu.com.tr/cengiz-holding-kazdaglari-ni-240-gunde-cole-cevirdi-p190213)
***
Gökçek dönemindeki ABB meclis kararları dikkat çekti: Gökçek bol keseden daire hakkı dağıtmış!-Emirhan Çoban/Cumhuriyet-
Gökçek döneminde Ankara’da daire yapım hakları belediye meclisi kararlarıyla katlanarak arttı. Binlerce metrekarelik inşaat alanı peşkeş çekildi.
Gazetemiz Cumhuriyet başta olmak üzere çeşitli medya kuruluşlarının sürekli gündeme getirdiği “Gökçek usulsüzlüklerinin” birkaç tanesi daha ortaya çıktı. Ankara’nın arazileri, Gökçek döneminde çeşitli inşaatlar için peşkeş çekildi. Konut yapım hakları, Gökçek zamanında belediye meclisinden geçen kararlarla kat kat arttı. 2010 yılında belediye meclisinden geçen kararla birlikte, Çankaya Beytepe’de bulunan bir arazideki 175 metrekarelik 349 daire yapım hakkı, 986’ya yükseltildi.
Eski Ankara Büyükşehir Belediye (ABB) Başkanı Melih Gökçek, görevinden alınmasının üzerinden uzun süre geçmiş olmasına karşın yargı bakımından hâlâ iktidarın koruması altında gibi görünüyor. Başta İstanbul Büyükşehir Belediye (İBB) Başkanı ve CHP Cumhurbaşkanı adayı Ekrem İmamoğlu olmak üzere belediye başkanlarını canhıraş sorgulayan iktidar, Gökçek’in usulsüzlüklerine göz yumuyor. Gazetemiz Cumhuriyet başta olmak üzere çeşitli medya kuruluşlarının sürekli gündeme getirdiği “Gökçek usulsüzlüklerinin” birkaç tanesi daha ortaya çıktı. Ankara’nın arazileri, Gökçek döneminde çeşitli inşaatlar için peşkeş çekildi. Konut yapım hakları, Gökçek zamanında belediye meclisinden geçen kararlarla kat kat arttı.
YAVAŞ UYARDI: ‘BENDEN SONRA GELECEK BAŞKANIN ALLAH YARDIMCISI OLSUN’
ABB Başkanı Mansur Yavaş, yaptığı bir konuşmada “Bizim dönemimizde rantta hiçbir imar planı da geçmemiştir. Ankara'da 2025 yılında öngörülen nüfus sekiz milyon. Şu anda altı milyonuz hala. Ama 18 milyona yetecek imar planı yapılmış. Gördüğünüz her yerde çok farklı binalar sürekli yükseliyor. Benden sonra gelecek belediye başkanına, Allah yardımcısı olsun, ne yol yeter ne kanal ne su yeter. Ne kadar boş alan varsa onların tamamına da 30-40 katlı binaların yapılacağı şimdiden bilinsin” diyerek uyarı yapmıştı.
349 DAİREDEN 986 DAİRE’YE ÇIKARILDI
Gökçek döneminde belediye meclisinden geçen kararlarla bol keseden dağıtılan daire haklarından bazıları şunlar:
* Çankaya Beytepe 1. Kentsel Dönüşüm ve Gelişim Proje Alanı’nda tamamı şahıslara ait arazinin toplam 60 bin 995 metrekaresi konut alanıydı. Yani 175 metrekareden toplamda 349 daire yapma hakkı vardı. 3 bin 394 metrekare ise ticaret kullanım hakkı vardı. 2010’da belediye meclisinden geçen karara göre, konut alanı toplam 172 bin 550 metrekareye yükseldi. Kararla birlikte 175 metrekareden 986 dairelik alan hakkı tanındı. 35 bin 500 metrekare de ilave ticaret alanı verildi.
* 2010 yılında belediye meclisinden geçen kararla birlikte, daire yapım hakkı 175 metrekareden 156 olan Çankaya Beytepe’de 2. kentsel dönüşüm ve gelişim proje alanı olarak ilan edilen bir arazide konut yapım hakkı 570’e çıkarıldı. 18 bin metrekarelik de ilave ticaret alanı verildi.
* Yine Çankaya Beytepe’de bir arazide, konut alanlarının yüzölçümü 48 bin 122, toplam inşaat alanı 24 bin 60 metrekareydi. yani 175 metrekarelik toplam 137 daire yapım hakkı vardı. 2010’da belediye meclisinden geçen karara göre, arazideki konut alanı 36 bin 122 metrekareye düşürüldü. Buna karşın inşaat alanı 72 bin metrekareye çıkarıldı. Böylece 175 metrekarelik 411 konut hakkı verilmiş oldu. Kot altı ticari amaçlı emsal harici kullanma hakkı da verildi.
* 2009 yılında alınan belediye meclis kararıyla, Ankara Gölbaşı Tuluntaş Mahallesi’nde bulunan bir diğer parselde ise, 150 metrekarelik daire hesaplamasına göre 71 olan daire yapım hakkı 706’ya çıkarıldı. 10 bin 593 metrekarelik inşaat alanı hakkı, 105 bin 930 metrekareye yükseltilmiş oldu.
‘KAMUOYU VİCDANINDA KARŞILIK BULMUYOR’
Zafer Partisi Genel Başkanı Ümit Özdağ, CHP'nin tutuklu Cumhurbaşkanı adayı Ekrem İmamoğlu'nun tutukluluğunun 100. gününe ilişkin yaptığı değerlendirmede, “Eski Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı Melih Gökçek döneminin yargılanmadığı bir Türkiye'de hiçbir belediye başkanının yargılanmasının kamuoyu vicdanında karşılığı olmadığını düşünüyorum” dedi.
YARGILANDIĞINDA HAKSIZ ÇIKIYOR!
AKP’li eski Ankara Büyükşehir Belediye (ABB) Başkanı Melih Gökçek, belediyeye ait lojmanı satın alıp orada yaşamaya başlamıştı. Gökçek Dikmen'deki lüks “lojman davasını” kaybettiğini duyurdu. Yargıtay'ın, belediyeden satın aldığını açıkladığı lüks lojmanla ilgili olarak, “satış yazısında kendi imzası var” kararı verdiğini duyuran Gökçek, evi boşaltacağını bildirdi.
***
Türkiye’nin bir dönem en büyük inşaat şirketlerindendi: İflas etti -Sözcü-
Bir dönem Türkiye'nin en önemli inşaat şirketlerinden biri olan Fi Yapı, 6 yıllık TMSF yönetiminin ardından iflas etti. Teslim edilmeyen yaklaşık 4 bin daire ve dükkan, binlerce vatandaşı mağdur etti.(https://www.sozcu.com.tr/turkiye-nin-bir-donem-en-buyuk-insaat-sirketlerindendi-iflas-etti-p190212)
***
İstanbul'un dev hastanesi iflas etti -Sözcü-
33 yıldır Kadıköy'de hizmet veren Özel Aksu Göztepe Hastanesi, yaşadığı mali sıkıntıların ardından geçtiğimiz aylarda konkordato ilan etmişti. 3 aylık sürede hükümlülüklerini yerine getiremeyen hastane ve Aksu Holding hakkında mahkeme iflas kararı verdi.(https://www.sozcu.com.tr/istanbul-un-dev-hastanesi-iflas-etti-p189944)
***
Osmangazi dokuz yılda üç köprü parası yuttu -Başak Kaya/Sözcü-
Bugün köprü geçiş ücreti 55 doları aştı. Köprüden geçen vatandaş bunun 20 dolarını, geçmeyen de 35 dolarını ödüyor.(https://www.sozcu.com.tr/osmangazi-dokuz-yilda-uc-kopru-parasi-yuttu-p190211)
***
Mega projelerin mega yıkımı -Mustafa Bildircin/Birgün-
Müteahhitleri ihya eden ve AKP iktidarının değişmez söylemi haline gelen, “Yol yaptık” politikası, binlerce hektar orman alanına mâl oldu. 2012-2024 döneminde 63 bin 569 hektar orman alanı, ulaşım projeleri için yok edildi.
Türkiye’nin ciğerleri olarak nitelendirilen ormanlar, AKP iktidarlarında ormancılık dışı faaliyetlerin sahnesi haline getirildi.
Yalnızca 2024 yılında 23 bin 53 hektar orman alanında ormancılık dışı faaliyetler yürütülürken ulaşım projeleri için heba edilen orman alanlarının büyüklüğü de hesaplandı.
2012-2024 döneminde ulaşım projeleri için yerle bir edilen orman alanlarının büyüklüğü 60 bin hektarı aştı.
Yalnızca 2024 yılında 2 bin 883 hektar ormanlık alan, ulaşım projelerine açıldı.
HOYRAT TUTUM
Tarım ve Orman Bakanlığı’nın verilerine göre, 2012-2024 döneminde ulaşım projeleri için ormanlık alanlarda toplam 8 bin 708 izin verildi. Ormanlık alanlarda yürütülen ulaşım projeleri için 2012-2024 döneminde en çok izin çıkarılan yıl, 779 izin ile 2013 yılı oldu.
AKP iktidarının ormanlık alanlara yönelik hoyrat politikası kapsamında 2012-2024 döneminde yol geçirilen ormanlık alanların büyüklüğünün ise 63 bin 569 olduğu bildirildi. Ulaşım projeleri için ormancılık dışı faaliyet izni verilen ormanlık alanların büyüklüğü, bazı yıllara göre şöyle sıralandı:
2012: 3 bin 308 hektar
2014: 10 bin 522 hektar
2016: 6 bin 49 hektar
2018: 3 bin 613 hektar
2020: 4 bin 256 hektar
2022: 3 bin 540 hektar
2024: 2 bin 883 hektar
***
DOĞAYA DÜŞMAN POLİTİKA
BirGün’ün gündeme getirdiği, “Ormancılık istatistikleri” her yıl binlerce ormanlık alanın ormancılık dışı faaliyetlere açıldığını ortaya koyuyor.
Ormancılık dışı faaliyet izni verilen orman alanlarının büyüklüğü, bazı yıllara göre şöyle gerçekleşiyor:
***
15 BİNDEN FAZLA AĞAÇ KESİLDİ
Türkiye’de, “Mega proje” olarak nitelendirilen çok sayıda ulaşım projesi, doğaya rağmen inşa ediliyor. Karadeniz Sahil Yolu Projesi kapsamında yalnızca Giresun bölgesinde kesilen ağaç sayısı 585 ile ifade ediliyor. Kuzey Marmara Otoyolu Projesi için ise 15 binden fazla ağacın kesildiği öne sürülüyor.
***
(derleyen: mstfkrc)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder